Elektrisch rijden werkt verslavend
Gepubliceerd op: 23 april 2015 | Gewijzigd op: 24 april 2015
Het overgrote deel van de rijders van elektrische auto's is erg enthousiast over elektrisch rijden en elektrisch vervoer in het algemeen. Dat blijkt uit het berijdersonderzoek Nederland 2014. 91% van de gebruikers zegt zelfs nooit meer terug te willen naar een benzine- of dieselauto.
Het onderzoek (Electric Mobility Charged to Maturity) is uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), Accenture, Greenflux, Antea Group en Natuur & Milieu. RVO.nl stimuleert namens het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland.
Rij-ervaring is boven verwachting
In het onderzoek werden zowel rijders van plug-in hybride en volledig elektrische auto's gevraagd naar hun rij-ervaringen. Meer dan 80% zegt het gebruiksgemak en de technische betrouwbaarheid prima te vinden. Eenzelfde percentage elektrische rijders is zeer te spreken over de actieradius van hun auto's. Er is overigens wel een duidelijk verschil tussen rijders van volledig elektrisch en plug-hybride: de eerste groep is over het algemeen meer tevreden met elektrisch rijden.
Voldoende laadinfrastructuur
Bijna 90% van de rijders van volledig elektrische auto's noemt de dekkingsgraad van laadpunten in Nederland redelijk tot goed, tegen 52% van de plug-in hybride rijders. De laatste groep zegt wel meer elektrisch te willen rijden, maar belemmerd te worden door de beperkte laadinfrastructuur. Meest gehoorde klacht is dat laadpunten bezet zijn door benzine of plug-in hybride auto's. Over de technische betrouwbaarheid van laadpunten zijn elektrische rijders minder tevreden: 58% staat hier positief tegenover, tegen 70% in 2013. De berijders ergeren zich eraan dat laadpunten regelmatig buiten gebruik zijn.
Meer betalen voor echt groene stroom
Uit het onderzoek blijkt dat rijders van elektrische auto's een grote bereidheid tonen om groen te rijden. Ze zouden heel graag willen weten waar de elektriciteit vandaan komt en zijn bereid om tot 10% meer te betalen voor groene stroom.