Resultaten tweede bevraging NMBS-vervoersplan bekend


vrijdag, 24 april 2015 09:39

TreinTramBus en Navetteurs.be peilden bij de NMBS-reizigers naar hun mening over het nieuwe vervoersplan. Los van de structurele problemen inzake vroege en late treinen, en langere reistijden, laat ook de uitvoering te wensen over. Vooral de stiptheid blijkt nog steeds een pijnpunt.

In januari organiseerden TreinTramBus en Navetteurs.be een algemene enquete, waarbij we peilden naar de tevredenheid over het plan op zich: meer of minder reistijd, meer of minder overstappen... Deze tweede, meer gedetailleerde enquete, onderzoekt de kwaliteit van de dienstuitvoering:
stiptheid, capaciteit, comfort, en dit opgesplitst naar relatie. Na meer dan drie maanden moet het plan immers verlost zijn van kinderziekten bij de opstart van het plan. Meer dan 4.300 respondenten vulden de enquete in.

De vertragingen blijken nog steeds het belangrijkste pijnpunt: aan Vlaamse kant klaagt 65% van de respondenten erover. Reizigers op Gent-Brussel en Antwerpen-Brussel hebben hier procentueel het vaakst mee te maken. Een van de belangrijkst doelstellingen van het plan - een stabiele
dienstregeling - wordt dus niet waargemaakt. Ex aequo op de tweede plaats staan langere reistijden en te weinig zitplaatsen. Over langere reistijden wordt het vaakst geklaagd door reizigers op het traject Antwerpen-Brussel en Brugge-Brussel. Het tekort aan zitplaatste doet zich het vaakst voor
tussen Leuven en Brussel en tussen Gent en Brussel.
Daar staan ook enkele verbeteringen tegenover, die evenwel door een minderheid van de respondenten worden aangestipt: 10% stelt dat ze een betere frequentie hebben op hun verbinding, vooral tussen Gent en Brussel. 8% geeft aan erop vooruit te gaan qua stiptheid: vooral het traject
Leuven-Brussel is erop vooruitgegaan.

Naast de structurele achteruitgang op het vlak van reistijd, en vroege en late treinen, blijkt ook de uitvoering van het vervoersplan niet optimaal te verlopen.

TreinTramBus en Navetteurs.be eisen daarom :

* Maatregelen op korte termijn om de stiptheid te verbeteren;
* Een globaal stiptheidsplan tegen de volgende nieuwe dienstregeling van december 2015;
* Materieel in onderhoud (25%) versneld weer op de baan brengen om de capaciteitsproblemen aan te pakken;
* Significante verkorting van de reistijden na beeindiging van de werven op de grote assen.

Bijlage: gedetailleerde enqueteanalyse

Share/Save/Bookmark