Onderzoek patientenfederatie NPCF: hoe voorkom ik medische fouten


Patientenfederatie NPCF begin een groot onderzoek naar het voorkomen van medische fouten. Daarbij gaat het niet alleen om wat zorgprofessionals kunnen doen om medische missers tegen te gaan, maar ook wat patienten kunnen doen. Directeur Wilna Wind: "Er gaat veel goed in de zorg, maar lang niet
altijd. Soms hebben fouten of foutjes een fatale afloop, soms alleen minimale gevolgen. De oorzaak kan een kleine onachtzaamheid zijn die met een beetje oplettendheid van de patient voorkomen kon worden. Neem iemand die in het ziekenhuis ligt en nuchter moet blijven. Als die 'sochtends een
boterham met jam krijgt, kan die zelf ook aan de bel trekken. Moest ik niet nuchter blijven?"

Uit reacties bij het infopunt van Patientenfederatie NPCF blijkt geregeld dat patienten merken dat er iets mis gaat in de zorg, maar dat ze niet gehoord worden als ze er iets van zeggen. Of dat mensen niet aan de bel trekken. Soms uit terughoudendheid, soms uit valse bescheidenheid. De NPCF
wil nu weten hoe vaak dit voorkomt.

Eigen verantwoordelijkheid
Wilna Wind: "Dit heeft alles te maken met patientveiligheid. Als je naar een ziekenhuis gaat reken je er op dat je in goede handen bent. En dat is ook zo. Maar het ontslaat je als patient niet van je eigen verantwoordelijkheid. Daarvoor is deze meldactie. Als we weten wat patienten zelf kunnen
doen, zelf ontdekken, dan kunnen we daar ook afspraken over maken met zorginstellingen."

Onnodige fouten
Per jaar overlijden in Nederland bijna duizend mensen aan onnodige fouten in ziekenhuizen. Het gaat dan om vermijdbare fouten. Dat getal neemt overigens al jaren af. In 2013 overleden 900 mensen als gevolg van vermijdbare fouten in het ziekenhuis. Twee jaar eerder overleden nog 1600 mensen aan
vermijdbare fouten in het ziekenhuis. Zo'n 26.000 mensen lopen jaarlijks onnodig schade op. Door allerlei campagnes ter vergroting van de patientveiligheid daalt het aantal onnodige sterfgevallen. Maar nergens wordt geregistreerd hoe vaak het bijna mis gaat. Niet met dodelijke afloop, maar
soms wel met vervelende gevolgen voor patienten en hun familie. Medicijnen die niet, of onvolledig worden verstrekt, doseringen die niet kloppen, foutieve behandelingen.

Het gaat overigens niet alleen om fouten voorkomen in het ziekenhuis. Ook (bijna) fouten door andere zorgverleners worden in kaart gebracht. Wilna Wina: "Kijk naar de openbare apotheken. Die registreren hun fouten. In 2014 hebben 227 openbare apotheken in totaal 2268 meldingen doorgestuurd
naar een centraal meldpunt. Wij vragen ons af hoe vaak de patient hier bij betrokken was. En of een deel van die fouten had kunnen worden voorkomen als de patient extra oplettend was geweest.

Patientenfederatie NPCF gebruikt de uitkomsten van de meldactie om te werken aan patientveiligheidskaarten waarmee patienten zelf kunnen zien hoe ze hun veiligheid in de zorg kunnen vergroten.

PDF Print [IMG]