Online lessen oplossing voor lerarentekort scholen
Opzetten virtuele klassen via Bijlesned voorkomt naar huis sturen leerlingen
Apeldoorn, 23 april 2015 - Door de hele klas online lessen door vakdocenten te laten volgen kunnen scholen in Nederland het probleem van het groeiende lerarentekort en de hoge uitval bij met name beginnende docenten oplossen. Dit voorkomt dat leerlingen langdurig lessen missen of naar huis gestuurd moeten worden.
Dat stelt de Stichting Bijlesned, die scholen virtuele klassen en docenten aanbiedt om het probleem aan te pakken. Het lerarentekort in Nederland loopt na 2016 snel op, schreef minister Bussenmaker van Onderwijs eind vorig jaar aan de Tweede Kamer. Het voortgezet onderwijs komt in 2018 tweeduizend docenten tekort, het basisonderwijs in 2025 zelfs 6500 voltijdsbanen. In 2014 stond er in het onderwijs een recordaantal vacatures open.
Momenteel hebben scholen al grote problemen om leraren Duits te vinden. Oudere docenten gaan met pensioen en omdat de lerarenopleidingen te weinig nieuwe docenten afleveren zijn er zo'n 150 Duitse leraren te weinig. Om het vak van leraar Duits en de Duitse taal te promoten worden vandaag tijdens Dag van de Duitse Taal in het hele land 200 acties gehouden door scholen en bedrijven.
Daarnaast blijkt uit recent onderzoek dat een kwart van alle beginnende docenten binnen vijf jaar het onderwijs weer verlaat.
Volgens Bijlesned vormen online lessen een eenvoudige en flexibele oplossing voor scholen. ,,Als een docent uitvalt of als er helemaal geen docent meer is, kunnen de lessen gewoon doorgaan via onze online docenten. De hele klas gaat naar de schoolbibliotheek of mediatheek en iedere leerling logt daar zelf in op de virtuele klas. In zo'n klas wordt niet geklierd en heerst pure rust, omdat de leerlingen wel online, maar niet als groep bij elkaar zitten. De virtuele klas is de meest ordelijke klas die er bestaat," zegt Herman Meiners van Bijlesned. Bijlesned was in 2007 de eerste die in Nederland met online lessen begon en geeft inmiddels les aan leerlingen van bijna 300 verschillende scholen met verschillende leermethoden. Van basisonderwijs tot voortgezet onderwijs, in alle vakken, op elk niveau. Uit onderzoek blijkt dat 93 procent van de leerlingen die online bijles volgt slaagt of over gaat. Hetzelfde systeem is snel en eenvoudig inzetbaar voor scholen. Meiners: ,,Stel dat een school op maandag hoort dat een docent langdurig uitvalt, net voor de examens, dan stuurt ze ons een namenlijst van de klas en zorgen wij dat ze snel kunnen inloggen in het virtuele klaslokaal en online lessen kunnen volgen."
Toen een Joodse school begin dit jaar na de aanslagen in Parijs vanuit veiligheidsoverwegingen haar deuren sloot, bood Bijlesned aan om alle lessen virtueel over te nemen. Dat bleek uiteindelijk niet nodig omdat de school weer snel open ging.
De online lessen van Bijlesned worden gegeven door een docent en een vakassistent. Leerlingen zien een whiteboard op hun beeldscherm en praten via een headset via een Skype-achtige geluidsverbinding met de docent, die ze tijdens de les zien. De docent schrijft en tekent op een interactief schoolbord en kan ook de leerlingen een beurt voor het bord geven. ,,Ik hoor steeds meer scholen en ouders klagen over uitvallende lessen en een tekort aan leraren. Wij zeggen: laat de hele klas dan online les volgen in plaats van de leerlingen naar huis te sturen," aldus Meiners.