Fotowedstrijd voor de club: waarom en hoe wordt het een succes?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23 april 2015

[IMG]

De club beter in beeld. Meer interactie, meer exposure en hopelijk meer leden en fans. Dat is wat een fotowedstrijd kan opleveren. Maar hoe maak je als sportvereniging een succes van een fotowedstrijd?

Foto's en video's zijn onmisbaar in communicatie. Cijfers over hoe krantenlezers het nieuws consumeren onderbouwen dit: 100% van de lezers ziet het beeld, 72% leest de intro en 5% leest een volledig artikel. Op social media zijn platforms als Instagram volledig ingericht op het delen van
beelden. Ook op vele andere netwerken kan beeld niet ontbreken in de content.

Sport is fotogeniek
Sport leent zich er bij uitstek voor om in beeld te brengen. Welke andere sector biedt zo vaak fotogenieke momenten, waarin actie, passie, enthousiasme, blijheid, pijn of andere emoties zo mooi vastgelegd kunnen worden? Sportverenigingen met kundige fotografen en social media-beheerders die
hun clubs en sporters vaak in beeld brengen met aansprekende foto's en video's, slagen er doorgaans goed in de aandacht te trekken van een groot publiek.

Een fotowedstrijd is een ideale manier om een organisatie of onderwerp in beeld te brengen. Kort geleden organiseerden `Rotterdam Sportstad' en huis-aan-huiskrant De Havenloods bijvoorbeeld een wedstrijd voor de sportfoto van Rotterdam. We zien ook fotowedstrijden voorbijkomen voor steden,
natuur, festivals, commerciele producten en vele andere gelegenheden. Bedrijven, kranten en gemeenten zijn vaak de organiserende partijen.

Verschil van opzet
De manier waarop zij de fotowedstrijd organiseren verschilt. Ik zie aardig wat fotowedstrijden voorbijkomen waarbij de focus is gericht op het verzamelen van kwalitatief uitmuntende foto's. Bij dit soort wedstrijden kunnen deelnemers de foto's, die vaak aan bepaalde kwaliteitseisen moeten
voldoen, via e-mail of als te uploaden bestand aanleveren. Deze foto's kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor een expositie. Bij dit type fotowedstrijd kan het publiek vaak stemmen op hun favoriete inzendingen. Met deze gedachte moeten de foto's ook extra bereik opleveren.

Voor sportverenigingen - en vele andere organisaties - ben ik voorstander van een eenvoudigere fotowedstrijd. Waarbij het uitgangspunt is dat zoveel mogelijk mensen grote aantallen enthousiaste foto's over jouw club delen. De doelgroep is groot, want door de komst van de digitale camera en
smartphone is iedereen fotograaf.

Ambassadeurs
Een belangrijk doel van een fotowedstrijd is het benutten van leden, vrijwilligers, supporters en andere betrokkenen bij de club. Bij een fotowedstrijd daag je hen uit om de club in beeld te brengen. Je gaat hen benutten als ambassadeur. Voor de clubcommunicatie is dit een waardevolle
aanvulling. Nu is de club niet zelf afzender richting de `standaard' ontvangers, maar worden jouw fans de afzenders naar een grotendeels nieuw publiek. Vrienden en bekenden van huidige leden zijn bovendien een interessante doelgroep waarbij de club graag onder de aandacht komt.

Stimuleer met beloning
Wil je de deelname aan een fotowedstrijd echt op gang brengen, kunnen prijzen niet ontbreken.
Het is slim om te bekijken of sponsoren hier iets in kunnen betekenen. Zij kunnen artikelen of waardebonnen beschikbaar stellen. Zo kan de club tegen geen of geringe kosten aan prijzen komen en kan een sponsor rekenen op extra exposure. Een naam van een sponsor verbinden aan een fotowedstrijd
is ook een optie. Denk bij prijzen ook aan een grote afbeelding van de winnende foto in het clubhuis, de website en/of de lokale krant.

Kies een thema
Zorg voor een thema dat veel mensen aanspreekt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar de clubfoto van het jaar. Of koppel de fotowedstrijd aan een bijzonder evenement, zoals een open dag of een kampioenswedstrijd. Een ander idee is de leukste selfie tijdens een event. Ook kun je de fotowedstrijd
verbinden aan een team, een afdeling of vrijwilligers.

Kies een periode
Bij eendaagse evenementen is de periode voor het insturen van de foto's automatisch kort. Voor de clubfoto van het jaar kun je een veel langere periode aanhouden. Om verzadiging te riskeren, is het handig om de fotowedstrijd maximaal drie maanden te laten duren. Voor de in te sturen foto's kun
je wel een periode communiceren waarin deze foto gemaakt is.

Hoe insturen, verzamelen en stemmen?
Er bestaan speciale website- of Facebook-applicaties voor fotowedstrijden. Zulke apps hebben onder meer als voordeel dat je de NAW-gegevens van deelnemers kunt registreren en dat de foto's op diverse manieren kunnen worden ingestuurd. Een nadeel is dat zo'n tool al snel enkele honderden euro's
kost.

Voor de meeste clubs vind ik een wedstrijd met social media interessanter. Dat vergt iets meer beheer vanuit de club, maar zorgt voor eenvoudigere deelname, groter bereik en geen kosten. Je kunt het praktische gedeelte van een fotowedstrijd als volgt inrichten en organiseren.

* Bedenk een unieke hashtag waarin de relatie met de club en/of het thema duidelijk is. Voor de open dag van hockeyvereniging HCR kan dat bijvoorbeeld #HCRopen zijn of voor de foto van het jaar #HCRfoto;
* Geef aan via welke social media-platforms deelnemers hun foto's kunnen laten meedoen. Advies is te kiezen voor in ieder geval Facebook, Instagram en Twitter;
* Iedereen die de hashtag gebruikt op Twitter en Instagram doet automatisch mee aan de wedstrijd. Voorwaarde is wel dat de deelnemer zijn account niet heeft afgeschermd;
* Voor Facebook is het handig om af te spreken dat iedereen die wil deelnemen, niet alleen de hashtag plaatst bij de foto, maar ook de club tagt;
* Voor de enkele personen die de foto echt niet willen of kunnen delen via social media, kun je een e-mailadres als alternatief aanbieden om de foto naar toe te sturen;
* De club dient de sociale netwerken uiteraard te monitoren op inzendingen. Dit kan op de individuele platforms zelf of met een tool als Tagboard . Deze tool is met name geschikt voor het monitoren van content op Twitter en Instagram;
* Alle foto's kunnen worden verzameld in een fotoalbum op de Facebook-pagina van de club. Dit is een handmatige actie die de club moet verrichten;
* In dit fotoalbum kan worden gestemd met een like. De foto's met de meeste likes vallen in de prijzen.

Promotie
Maak voorafgaand en tijdens de fotowedstrijd flink promotie. Dit draagt met zekerheid bij aan het succes van de wedstrijd. Enkele ideeen hiervoor:

* Plaats op de website een pagina met daarin alle informatie over de fotowedstrijd;
* Aankondigingen op de website, in de social media-kanalen, in de nieuwsbrief, etc.
* Lokaal persbericht;
* Posters en flyers die de fotowedstrijd promoten;
* Gericht vragen aan enkele leden om het goede voorbeeld te geven;
* Enkele bekende inwoners met veel volgers vragen deel te nemen;
* Vraag fotografen langs de lijn hun foto's in te sturen;
* Tussentijds aansprekende inzendingen uitlichten;
* Deelnemers oproepen stemmen te werven voor hun foto's;
* Regelmatig een tussenstand van de top tien delen.

Heeft jouw club ervaring of plannen met fotowedstrijden? Wat zijn jouw tips? Mail Martin van Berkel via m.vanberkel@rotterdamsportsupport.nl.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------