ACM positief over Europese oplossing hotelboekingssite Booking.com

21-04-2015

Booking.com heeft vandaag toezeggingen gedaan in Frankrijk, Italie en Zweden. De toezeggingen houden in dat hoteliers op andere platforms hun kamers voor lagere prijzen mogen aanbieden. Hiermee worden volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de mededingingsrisico's weggenomen die samenhangen met de laagste prijsgarantie die Booking.com oplegde, terwijl de voordelen voor consumenten in stand blijven. Booking.com zal de toezeggingen ook in Nederland invoeren. Dit leidt volgens ACM tot meer mogelijkheden voor hoteliers om te varieren in hun aanbod op de verschillende boekingssites. Voor consumenten betekent dit meer keuzemogelijkheden. Ook zal de concurrentie tussen de verschillende hotelboekingssites naar verwachting toenemen.

Wat was het probleem?

Consumenten waarderen platforms zoals Booking.com om hotelovernachtingen te zoeken, vergelijken en boeken. Voor hotels zijn dit soort platforms ook een belangrijk kanaal geworden om hun klanten te bereiken. De `laagste prijsgarantie' die Booking.com eist van hotels brengt mededingingsrisico's met zich mee. Maar boekingssites bieden voordelen voor consumenten en stellen daarom voorwaarden die nodig zijn voor het functioneren van de boekingssite.

ACM betrokken bij Europese aanpak

ACM was actief betrokken bij het zoeken naar een goede oplossing in de zaken in Frankrijk, Italie en Zweden en de gecooerdineerde Europese aanpak. ACM heeft afgezien van een eigen onderzoek in de verwachting dat deze Europerse aanpak zou leiden tot het wegnemen van eventuele risico's op de Nederlandse markt.

Uitwerking toezeggingen Booking.com in Nederland

Booking.com zal de toezeggingen ook in Nederland invoeren. Dat houdt onder meer in dat hotels de mogelijkheid hebben om op verschillende verkoopkanalen (bijvoorbeeld op andere platforms dan Booking.com of voor klanten aan de balie) andere prijzen te hanteren dan op Booking.com. De verwachting is dat de concurrentie tussen boekingssites zal toenemen, waarmee hotels en consumenten hun voordeel kunnen doen. ACM zal de markt en de ontwikkelingen als gevolg van de toezeggingen van Booking.com blijven volgen.