Hoe is uw zorginstelling voorbereid op crises?
Dinsdag 14 april organiseerde bureau GHOR Fryslan van Veiligheidsregio Fryslan de bijeenkomst Zorgcontinuiteit. Tijdens deze bijeenkomst stonden bestuurders en directies van zorginstellingen stil bij de vraag: in hoeverre zijn wij voorbereid op crises? Denk hierbij aan langdurige stroomuitval, een infectieziekte die uitbreekt of een overstroming. In zo'n situatie is het van belang dat clienten verantwoorde zorg blijven ontvangen. Bureau GHOR kan zorginstellingen hierbij ondersteunen. Op 14 april lichtte de GHOR dit nader toe. Burgemeester Fred Veenstra van Franekeradeel leidde de bijeenkomst. Dit deed hij vanuit zijn rol als portefeuillehouder GHOR binnen het bestuur van Veiligheidsregio Fryslan.
Kennismaking en bewustwording
De bijeenkomst stond in het teken van kennismaking en bewustwording. Namens de veiligheidsregio lichtte Wim Kleinhuis (algemeen directeur en Directeur Publieke Gezondheid) toe waarom een Friese visie op zorgcontinuiteit van belang is. De deelnemers werden overvallen door Peter Lips, Officier van Dienst Geneeskundig en waanden zich in een incident. Ze kregen het advies om hun instellingen te ontruimen. Hoe handel je in zo'n situatie? Hiernaast deelden
Noorderbreedte Ouderenzorg en ziekenhuis Nij Smellinghe hun ervaringen. Veiligheidskundige en Hoofd BHV Marcel IJpelaar van Noorderbreedte presenteerde hoe zij zijn voorbereid op de zeven disbalansen, met andere worden de zeven mogelijke gevolgen van een incident. "Als je voorbereid bent op brand, ben je voorbereid op de 7 disbalansen," dit was een van de stellingen die werd behandeld. Vanuit de groep kwam hierop het respons dat je daarmee op de goede weg bent, maar dat er nog wel meer nodig is om ook andere incidenten aan te kunnen.
zorgcontinuiteit_1
7 disbalansen
1. Sluiten van (delen van) locaties
2. Groot aanbod aan clienten
3. Verplaatsen van clienten
4. Tekort aan personeel
5. Uitval van nutsvoorzieningen
6. Logistieke stagnatie
7. Uitbraak infectieziekten
Ineke Jonkheer, hoofd Spoedeisende Hulp, en Jan Terpstra, hoofd Intensive Care, beide crisiscooerdinator zorg, vertelden hoe ziekenhuis Nij Smellinghe in februari 2014 is omgegaan met wateruitval. Voor het ziekenhuis was de wateruitval `een kleine overzichtelijke ramp'. Een van de dingen die goed gingen was de vergaderstructuur. Deze was kort voor het incident in samenwerking met de GHOR geoefend. Dit was merkbaar tijdens het incident zelf. Daarnaast had Nij Smellinghe zich goed voorbereid op crisiscommunicatie. Zo hebben ze direct de (social) media gemonitord. Een verbeterpunt is de planvorming; het per afdeling maken van een plan op basis de gevolgen van een incident als wateruitval. Van belang is dat deze plannen op elkaar aansluiten.
zorgcontinuiteit_2
zorgcontinuiteit_3
Wat kan de GHOR betekenen voor zorginstellingen?
In de voorbereiding op een incident kan bureau GHOR de verbindende schakel zijn tussen zorginstellingen, openbaar bestuur, brandweer, politie en bevolkingszorg. Daarnaast is de GHOR het loket voor alle vragen over rampenbestrijding en crisisbeheersing en kunnen ze adviseren bij het opstellen van plannen. Hiervoor heeft bureau GHOR in Noord-Nederlandsverband een handleiding ontwikkeld. Tot slot is de Algemeen Commandant Geneeskundige zorg (AC Gz) 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar voor zorginstellingen. Hij of zij kan adviseren/meedenken over de stappen die gezet moeten worden tijdens een incident.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over wat bureau GHOR kan betekenen op het gebied van zorgcontinuiteit? Kijk dan op onze website www.ghorfryslan.nl/zorgcontinuiteit of neem contact met ons op via crisisbeheersing@vrfryslan.nl of 088 22 99 770.