Basisschool de Ludgerschool uit Utrecht is Nederlands debatkampioen
De Ludgerschool uit Utrecht heeft op zaterdag 18 april het landelijke Basisschool Debattoernooi 2015 gewonnen. Leerlingen uit groep 7/8 van 30 verschillende basisscholen uit heel Nederland gingen o.a. de verbale strijd met elkaar aan over godsdienstkritiek en snoepreclames. Na het slotdebat tegen Beste Nieuwkomer de Rehobothschool uit Barendrecht bleek de Ludgerschool uit Utrecht de beste sprekers in huis te hebben. Ilse Brouwer, een leeftijdsgenootje uit Gouda in de functie van Madurodambassadeur, reikte de wisselbeker uit namens de provincie Zuid-Holland. Het debattoernooi wordt sinds 2007 georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut om debatteren als lesmethode binnen het onderwijs te stimuleren. Het toernooi vond plaats op het Willem de Zwijger College te Papendrecht en werd mede mogelijk gemaakt door o.a. het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Madurodam.
Stellingen
Het landelijke Basisschool Debattoernooi is de grootste scholierencompetitie binnen het primair onderwijs. De deelnemers debatteerden in teams van vijf en tijdens drie debatrondes werd op basis van argumentatie, presentatie en teamwork bepaald welke twee scholen in het finaledebat stonden. De leerlingen konden de debatstellingen vooraf voorbereiden, maar wisten pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moesten zijn. Ook volgde ter plekke een improvisatiestelling. De deelnemers debatteerden dit jaar over de volgende stellingen:
- Docenten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les
- Snoepreclames moeten verboden worden
- Vreemdelingen met kinderen mogen nooit worden opgesloten
- Leerlingen op de basisschool moeten alleen cijfers krijgen voor hun inzet
- Er moeten aparte basisscholen komen voor slimme kinderen
Klaar voor de toekomst
Door deelname aan het Basisschool Debattoernooi verbeteren de leerlingen hun gespreks-, luister- en argumentatievaardigheden. Door te oefenen in debatteren in de klas krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen en leren zij standpunten van verschillende kanten te bekijken, te bevragen en te begrijpen. De leerlingen uit groep 7 en 8 gaan in op elkaars argumenten, weerleggen die inhoudelijk en brengen hun toegewezen standpunten overtuigend naar voren. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op de kennissamenleving.