Als taal een punt is kunnen patienten naar het Taalpunt VUmc
Als taal een punt is kunnen patienten naar het Taalpunt VUmc
17 april 2015
Voor sommige mensen is het lezen van een folder of het invullen van een vragenlijst een hele klus. Ook de toenemende digitalisering kan problemen geven. In Nederland zijn er zo'n 2 miljoen mensen laaggeletterd. Zij zijn niet in staat gedrukte of geschreven informatie te begrijpen en kunnen
hierdoor minder goed functioneren in de maatschappij. Bij het Taalpunt VUmc helpen we deze patienten verder. Het Taalpunt in de grote hal van de polikliniek gaat op 21 april van start.
"Waar heb ik mijn leesbril ook al weer gelaten", "Ik vul dit formulier straks thuis wel even in", of "O, sorry, helemaal vergeten mijn medicijnen mee te brengen", het zijn veelgehoorde excuses in de spreekkamer. Sommige patienten kunnen niet goed lezen en schrijven en schamen zich daarvoor.
"En dit zijn nog relatief onschuldige voorbeelden", weet projectcooerdinator Lindsey van Rijn. "Want wat als een patient niet nuchter voor een operatie komt omdat hij de folder niet heeft kunnen lezen, of wanneer iemand medicijnen niet heeft ingenomen, omdat hij de bijsluiter niet begrepen
heeft?"
Laaggeletterdheid wijdverspreid
Drie op de tien volwassen Nederlanders is onvoldoende leesvaardig om informatie over gezondheid te begrijpen; een op de negen volwassenen kan zelfs nauwelijks lezen en schrijven. Alle reden voor artsen en verpleegkundigen om alert te zijn op 'laaggeletterdheid'. Voorlopig heeft Van Rijn elke
dinsdagochtend gereserveerd voor een inloopspreekuur. "Speciaal opgeleide vrijwilligers staan van 9.30 tot 13.30 uur klaar in de grote hal van de polikliniek om patienten te helpen met het invullen van bijvoorbeeld een formulier of vragenlijst. Ook leggen ze uit wat er in de patientenfolder
staat of kunnen ze wijzen op de mogelijkheden om een taalcursus te volgen. Mocht de belangstelling voor dit spreekuur groter zijn dan verwacht, dan kunnen we de tijden aanpassen."
Meepraten
VUmc is niet het eerste ziekenhuis dat laaggeletterden speciale ondersteuning biedt. Eerder startten het Albert Schweitzer in Dordrecht, het Flevoziekenhuis in Almere en het OLVG in Amsterdam met deze service. In Dordrecht komen per keer zo'n 25 tot 50 mensen naar het spreekuur, weet Van Rijn.
"Bijkomend voordeel is dat artsen en verpleegkundigen zich meer bewust worden van het probleem. Ze kunnen meer tijd nemen om laaggeletterde patienten uit te leggen wat er gaat gebeuren. Zo kunnen mensen die niet goed kunnen lezen toch meepraten over hun behandeling en weloverwogen
beslissingen nemen. En daar is het ons tenslotte allemaal om te doen."
bron: Origineel