Banken moeten klanten goed meenemen in werkwijze bijzonder beheer


Gepubliceerd op 16 april 2015

`We moeten onze afwegingen beter uitleggen en klanten goed meenemen in de werkwijze van bijzonder beheer. ` Dat zei Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), tijdens het rondetafelgesprek bijzonder beheer in de Tweede Kamer. De doelstelling van bijzonder beheer
is in eerste instantie om de ondernemer en zijn bedrijf naar een gezond commercieel perspectief te begeleiden en zo het krediet risico van de bank weer omlaag te brengen.

Dit lukt echter niet in alle gevallen. Banken hebben soms de moeilijke taak om keuzes te maken in een financieringsrelatie. Als er geen sprake meer is van continuiteitsperspectief is voortzetting van de financieringsrelatie niet langer verantwoord. De bank zal dan moeten ingrijpen om de
eventuele schade voor de bank en haar spaarders, de andere betrokken partijen zoals leveranciers en klanten, maar ook de ondernemer zelf te voorkomen of beperken.

Medewerkers van bijzonder beheer doen hun uiterste best om zo goed mogelijk in het belang van de onderneming te handelen en het bedrijf weer financieel gezond te krijgen of de verliezen voor alle betrokken partijen zoveel mogelijk te beperken. Toch levert dit soms dilemma's op omdat er een
spanningsveld bestaat tussen het individuele klantbelang van de ondernemer en het klantbelang van spaarders die terecht verwachten dat de bank netjes met hun spaargeld omgaat. Banken maken hierin een zorgvuldige afweging en het zou voor het begrip van de werkwijze van bijzonder beheer goed
zijn om dit soort dilemma's nog beter over het voetlicht te brengen.