YIP adviseert staatssecretaris Dekker over ICT in het onderwijs
16 apr 2015
Op maandag 13 april kwamen zo'n 70 jonge ICT'ers bij elkaar op de prachtige campus van de International School Eindhoven voor een dag lang brainstormen in het kader van de YIP-Challenge. Het netwerk van Young ICT Professionals (YIP) van Nederland ICT laat zich elk jaar uitdagen om na te denken
over ICT-oplossingen voor een maatschappelijk vraagstuk. Dit jaar was het staatssecretaris Sander Dekker die YIP uitdaagde om na te denken over het onderwijs van de toekomst.
Dekker lanceerde eerder dit jaar het initiatief #onderwijs2032, een dialoog tussen overheid, scholen en andere betrokkenen over vernieuwing in het onderwijs. ICT speelt daar een belangrijke rol in. In kleine groepjes bedachten de YIP-leden, met hulp van docenten en leerlingen, nieuwe concepten
voor de toepassing van ICT in het middelbaar onderwijs.
Snappen hoe ICT werkt en toegepast kan worden
De Challenge werd geopend door David Gatley, de directeur van de International School, met een citaat van de filosoof en pedagoog John Dewey: 'If we teach today's students as we taught yesterday's, we rob them of tomorrow'. Een perfecte samenvatting van de uitdaging.
Na een korte verkennende brainstorm was het de beurt aan staatssecretaris Dekker om zijn uitdaging toe te lichten in een interactieve Q&A met de deelnemers. De staatssecretaris vertelde een anekdote over het kind van vrienden wiens eerste woordje 'iPad' was. Het is tekenend voor het gemak
waarmee de kinderen van nu om kunnen gaan met ICT. Maar dat is wat Dekker betreft niet genoeg: 'Digitale geletterdheid is meer dan weten hoe je een iPad moet bedienen, het is snappen hoe ICT werkt en toegepast kan worden.'
Platforms, games en content
De rest van de dag werd besteed aan het bedenken en uitwerken van concepten, die uiteindelijk per groepje gepresenteerd werden aan een kritische jury bestaande uit Lotte de Bruijn (directeur van Nederland ICT), Jeroen Versteeg (bestuurder bij Capgemini en portefeuillehouder Onderwijs bij
Nederland ICT), David Gatley (directeur International School Eindhoven) en Natasa Grgurina (vakdidacticus informatica aan de Rijksuniversiteit Groningen).
Terugkerende elementen waren een platform waar leerlingen, ouders, docenten en bedrijven content kunnen delen, meer gebruik maken van gamification en meer inzetten op vaardigheden ('21st century skills'). Het winnende concept wist al deze principes op een haalbare en praktische manier te
verbinden.
Officieel advies aan het ministerie
De winnaars krijgen de gelegenheid om het concept nog verder uit te werken en dan wordt het als adviesrapport aangeboden aan het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Terugkijkend was het een erg geslaagde dag, waarin de deelnemers veel hebben bijgeleerd over het onderwijs in Nederland. Hopelijk kunnen we een aantal van de creatieve oplossingen die de jonge ICT'ers hebben bedacht in de toekomst terugzien in de praktijk.
Bijzondere dank voor de International School Eindhoven voor de gastvrijheid en voor de docenten en leerlingen die uitgebreid de tijd namen om de deelnemers van waardevolle input te voorzien!