Tegelzettersbond BOVATIN start Meldpunt Oneerlijk Tegelwerk


RIJSSEN, 20150415 -- BOVATIN, de brancheorganisatie voor aannemers in tegelwerk, start vanaf heden voor zijn leden het Meldpunt Oneerlijk Tegelwerk (MOT). Reden voor dit meldpunt is het feit dat (lid)bedrijven die geïnvesteerd hebben in veilig en verantwoord werken hard getroffen worden door prijsvechters die het niet zo nauw nemen met illegale arbeid en ARBO-regelgeving op het terrein van bijvoorbeeld fijnstof en tillen. Lidbedrijven hebben, onder andere tijdens ontmoetingen op de BOVATIN-stand op de Bouwbeurs, namelijk aangegeven dat individuele bedrijven in de bouwketen die klagen bij opdrachtgevers of zelf aangifte doen van misstanden op de bouwplaats risico lopen op uitsluiting en andere negatieve gevolgen.

Prijzen en mensen onder druk

De brancheorganisatie wil met het MOT enerzijds een platform bieden aan de bonafide bedrijven die zich financieel in de hoek gezet voelen door prijsvechters die er illegale praktijken op nahouden. BOVATIN wil daarbij zowel de rol van sparringpartner en intermediair vervullen; in sommige situaties kan namelijk de brancheorganisatie het gesprek aangaan met een overtreder of opdrachtgever zonder dat de positie van het tegelzetbedrijf gevaar loopt. Maar anderzijds kan BOVATIN zelfstandig aangifte doen van misstanden wanneer, in overleg met het bedrijf dat de kwestie gemeld heeft, dit de beste oplossing lijkt, maar dit bedrijf geen zichtbaar actieve rol wil spelen richting de controlerende instanties.

“Illegale prijsvechters brengen de bouw en de branche onherstelbare schade toe,” vindt BOVATIN-voorzitter Gerard Reus. “Concurrentie op prijs is gezond, maar als de prijsvechters hun prijzen kunnen drukken door gebruik te maken van illegale arbeid tegen dumpprijzen, of  door niet te investeren in verantwoord gereedschap of beschermingsmiddelen, dan stellen zij  medewerkers bloot aan fijnstof of te zwaar tillen. Slecht voor de gezondheid van de medewerkers, en in de toekomst trekt dat een zware wissel op de sociale-  en gezondheidszorg. Bovendien verliezen bedrijven die wèl investeren in gezond werken en hun personeel hun toekomst. En, aangezien er ook de nodige opdrachtgevers zijn die bedrijven ‘straffen’ die een punt maken van oneerlijk tegelwerk, nemen wij de handschoen op. Dus: soms loopt één van onze leden aan tegen een situatie die niet klopt, maar  twijfelt hij of hij meteen aangifte gaat doen. Onze suggestie: doe aangifte als u dat gewoon nodig vindt, en in geval van twijfel – of als u niet het risico wilt lopen dat u in uw regio door degenen die het niet zo nauw nemen in de problemen komt, stuur dan uw probleem naar meldpunt@bovatin.nl . Wij kiezen dan met u de beste route. Een en ander wordt ‘on the job’ uitgewerkt, maar dat kan één- of een combinatie zijn van de volgende mogelijkheden: 

-          We nemen contact met u op, en we sparren met u over wat te doen.
-          We nemen uw melding op in een ‘Zwartboek’ dat we, zodra voldoende gevuld, aan de juiste
           hoogwaardigheidsbekleder gaan aanbieden.
-          We nemen contact op met het bedrijf in kwestie. Afhankelijk van dat gesprek nemen we, in
           overleg met u, nieuwe stappen.
-          Is de situatie zo ernstig dat niets anders mogelijk is, dan betrekken we er een instantie bij.”

“Zo’n meldpunt is iets nieuws voor ons,” aldus de BOVATIN-voorzitter. “Maar we merken dat we niet kunnen wachten op de bevoegde instanties, die immers ook grotendeels afhankelijk zijn van meldingen. Dus we starten dit meldpunt, en hopen zo bij te dragen aan een gezonde branche!”