Hitrepertoire scoort beter bij winkelend publiek
Hitrepertoire scoort beter bij winkelend publiek
Muziek in een winkel: eigenlijk merken we er nauwelijks iets van. Althans, dat denken we. Want uit onderzoek van Ruigrok Netwerkpanel in opdracht van het kennisplatform Muziek Werkt, blijkt dat consumenten wel degelijk een winkel anders 'beleven' als er bekende muziek te horen is.
Grote verschillen
Het onderzoek werd in samenwerking met Mood Media uitgevoerd in opdracht van Muziek Werkt, het online kennisplatform voor ondernemers over het gebruik van muziek in een onderneming. Het platform is een initiatief van rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena. Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra: "Opmerkelijke uitkomst van de vraag aan consumenten naar verbeterpunten van de zojuist bezochte winkel, had betrekking op de prijsperceptie. Bij de bezoekers in de periode waarin onbekende muziek te horen was, werd door 33% van de ondervraagden aangegeven dat de prijs van de artikelen voor verbetering vatbaar was. Was er bekende muziek te horen, dan gaf slechts 19% van de bezoekers dit als verbeterpunt aan. De wachtrij bij de kassa werd vaker als verbeterpunt genoemd door respondenten die ondervraagd werden in de week waarin onbekende muziek te horen was. Ook opvallend: het winkelpersoneel dat deelnam aan het onderzoek gaf aan meer te genieten van de werkdag wanneer er bekende muziek werd gedraaid." "
Nieuwe inzichten
Om ondernemers zo goed mogelijk te informeren over de werking van muziek in een zakelijke omgeving, laat Muziek Werkt met regelmaat onafhankelijk onderzoek verrichten naar de effecten van muziek in bijvoorbeeld horeca of winkels. Deze uitkomsten worden gedeeld via het platform muziekwerkt.nl, waar ondernemers gratis kennis kunnen nemen van de onderzoeksresultaten. Janssen: "Voor dit onderzoek waren we op zoek naar nieuwe inzichten met betrekking tot de beleving van consumenten en winkelpersoneel ten aanzien van herkenbare muziek, waaronder hitrepertoire, tegenover onbekende muziek."
900 bezoekers ondervraagd
In de uitvoering van het onderzoek werd samengewerkt met Mood Media, een onafhankelijk internationaal muziekbedrijf dat aan een groot aantal winkels en bedrijven uiteenlopende muziekdiensten levert. Het bedrijf voorzag de twee in het onderzoek betrokken winkels van passende muziek. Als testlocatie werd een filiaal van een doe-het-zelfketen en een filiaal van een schoenenketen gekozen. Vervolgens was in beide locaties een aantal dagen achtereenvolgens onbekende muziek te horen, gevolgd door een aantal dagen hitrepertoire. Aan 900 bezoekers van beide vestigingen werd vervolgens direct na hun bezoek aan de winkel om een aantal bevindingen gevraagd. Daarnaast nam ook het personeel deel aan het onderzoek.
De onderzoeksresultaten zijn te vinden op www.muziekwerkt.nl.