Performance is meer dan conversie
Performance20150416_city-people-shops-2288_195
14.04.2015
Uiteindelijk streven we allemaal naar een doel: conversie. Maar je kunt jouw campagne juist verder brengen door een bredere focus op alle fases in de customer journey. Benut daarom de volledige performance potentie.
Binnen een campagne worden vaak meerdere soorten media ingezet. Het is belangrijk om inzichtelijk te maken welke rol die media spelen in de totale campagne, zodat je de beste ROI haalt uit je marketingbudget. Het sturen op dit maximale resultaat doe je samen. Als mediapartij hebben we voor 50%
invloed op een succesvolle campagne. De andere 50% is de expertise die bij jou als adverteerder ligt. `Samen komen we tot het beste resultaat', is hun moto.
Binnen Sanoma adviseert en begeleidt de afdeling Performance Partnerships bij campagnes om die zo effectief mogelijk in te zetten. Dit doen zij door de kracht op het gebied van awareness en interactie te benutten, voor zowel campagnes binnen als buiten het Sanoma netwerk.
Werkwijze in 3 fasen
Performance Partnerships optimaliseert op de volgende aspecten: de website, awareness, creatie en verkeer. Om dit goed in beeld te brengen wordt gewerkt in drie fasen, waarbinnen doorlopend conversie(site)- en creatieoptimalisatie plaats vindt.
1. Awareness (bereik)
Afhankelijk van de bekendheid van het product wordt de verdeling van het budget gemaakt. In deze awareness fase wordt gestuurd en gemeten op zichtbaarheid en uniek bereik binnen de doelgroep. Door grote rich media uitingen en een selectie van de juiste websites die aansluiten op de doelgroep
wordt deze campagne gestart.
2. Interaction (verkeer)
De doelgroep komt in actie. Gedurende de tweede fase ligt de nadruk op een bepaalde actie, zoals het invullen van een unieke campagnecode van een coverpas op een landingspagina of een klik naar de website. Ook leent deze fase zich goed voor het inzetten van datasegmenten, zodat de waste
minimaal blijft.
Gerealiseerde views uit fase een, kunnen in de tweede fase opnieuw worden bereikt voor het vergroten van de contactfrequentie en opbouw van de merk/product herkenning. SEA, Facebook en dedicated e-mail mogen in deze fase niet achterwege worden gelaten aangezien deze perfect aansluiten bij het
doel van deze fase. KPI's in deze fase zijn lage inkoopkosten en hoge kwaliteit, zoals laag bouncepercentage, hoge time-on-site en zoveel mogelijk conversies.
3. Conversion
In de derde fase is het hoofddoel om te sturen op de gewenste ROI. Met interne en externe tools is al snel te zien welke kanalen hier het meest aan bijdragen. Retargeting, Sanoma Search en Affiliate inzet zijn hier onmisbaar vanwege hun kracht om gericht te optimaliseren op conversieratio's.
Ook hier is hoge kwaliteit een KPI, evenals de uiteindelijke kosten per actie..
Samenwerken met Performance Partnerships?
Gedurende de gehele campagne zorgen de Performance specialisten dat de campagne zo wordt uitgevoerd als van tevoren is afgesproken. Ook signaleren zij kansen en optimaliseren op creatie, site, device en formaatniveau, richting de gestelde KPI's. Een dergelijke strategie wordt afgesloten met
een realistische prognose.
Benieuwd hoe dit voor jou kan werken? Of wil je meer te weten komen in een inspiratiesessie? Neem dan contact op met frank.imming@sanoma.com.
Print Download PDF Contact Stuur door