Metallic lak belangrijkste optie leaserijder
14 april 2015 , Federatie
Metallic lak is de meest gekozen optie voor de leaserijder. 71 procent van de leaserijders kiest metallic lak op zijn leasebak.
Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat leasemaatschappij ALD Automotive heeft verricht onder 12.500 leaserijders in Nederland. De top 10 van meest gekozen opties en accessoires ziet er als volgt uit:
1. Metallic lak, 71%
2. Reservewiel met normale afmeting, 11%
3. Park distance control, 10%
4. Navigatie systeem, 9%
5. Dakdragers, 9%
6. Getint glas, 9%
7. Accessoires m.b.t. muziek, 8%
8. Lederen bekleding, 6%
9. Trekhaak, 6%
10. Elektrisch schuifdak, 6%
De gemiddelde bestedingen aan opties in deze top 10 bedragen circa 500 euro per leaseauto. Vergeleken met voorgaande jaren is de optie navigatie behoorlijk gedaald in de lijst. Enerzijds door de komst van de smartphone, anderzijds doordat navigatie steeds vaker standaard wordt geleverd.
Trends
ALD ziet een toename van telecommunicatiemogelijkheden in auto's. De smartphone neemt een dominantere plek in; denk hierbij aan navigatie via de telefoon, maar ook voor het openen, opwarmen en controleren van de auto. Ook ziet de leasemaatschappij steeds meer standaard USB-aansluitingen terug
in voertuigen, bijvoorbeeld om de telefoon op te laden. Hoewel deze nieuwe optie alweer bijna achterhaald is door de komst van auto's die middels inductie (snoerloos) de smartphone opladen. Ten slotte zullen voertuigen steeds meer gaan communiceren met de garage, fabrikant en met elkaar.