Hardlopen zeer populair maar marathonafstand blijft exclusief
Nederlander loopt gemiddeld 38 minuten, concreet doel motiveert
Vier op de tien Nederlanders lopen weleens hard (39%). De groep Nederlandse hardlopers bestaat voor 56% uit mannen en 44% vrouwen. Hoe jonger men is, hoe vaker men aangeeft hard te lopen. Zo'n 70% van de hardlopers kampt geregeld met motivatie problemen. Ruim de helft gebruikt weleens een smoesje om niet te gaan. Dit blijkt uit onderzoek van NN, hoofdsponsor van de NN Marathon Rotterdam, naar de motivatie, frequentie en doelstellingen van ruim 1.100 Nederlandse hardlopers. De marathonafstand is slechts voor 3% van de hardlopers weggelegd, daarmee blijft het lopen van de 42 kilometer een hele bijzondere prestatie.
Ruim 80% van de ondervraagde hardlopers heeft in de afgelopen vier weken de hardloopschoenen aangedaan. Gemiddeld liepen zij in deze periode vijf keer hard. De gemiddelde duur van een hardlooptripje ligt op 38 minuten en de gemiddelde afstand die wordt afgelegd is 6 kilometer. 80% van de hardlopers plant de route vooraf, slechts 6% legt meer dan 10 km af.
Belangrijkste redenen om te hardlopen
Op de vraag wat de belangrijkste reden is om hard te lopen is conditie opbouwen of op peil houden het meest genoemd (38%). Daarna volgt gezondheid (19%) en afvallen (18%). Dat hardlopen stress verminderend werkt, wordt door een tiende genoemd als belangrijkste reden (10%). Vrouwen lopen vaker dan mannen hard om af te vallen (21% vs. 15%). Van de 60-plussers loopt ongeveer 5% op doktersadvies.
Loslopende hondjes en andere ergernissen
Slecht weer is duidelijk de grootste ergernis van hardlopers, bijna drie op de tien ergeren zich hier het meest aan (28%). Ook loslopende honden (14%), pijntjes (14%), hondenpoep (11%) en wachten voor een rood stoplicht (10%) worden genoemd als erg vervelend.
Meer dan de helft neemt smartphone mee
Het meest populaire item om mee te nemen tijdens het hardlopen is de mobiele telefoon; ruim de helft neemt deze mee (54%). Daarna volgen de muziekspeler (33%). Vrouwen nemen aanzienlijk vaker hun mobiele telefoon of smartphone (61% vs. 48%) en/of een muziekspeler (38% vs. 28%) mee tijdens het hardlopen. Ook een bidon/flesje drinken (30%) wordt relatief vaak meegenomen. Slechts 14% geeft aan niets of zo weinig mogelijk mee te nemen.
Slechts 3% Nederlandse hardlopers loopt marathonafstand
Een derde van de Nederlandse hardlopers is actief tijdens hardloopwedstrijden of marathons (32%). De populairste wedstrijdafstand is de 10 kilometer. Voor de helft van de hardlopers is 10 km de favoriete wedstrijdafstand (50%). Daarna volgen maximaal 5 km (21%) en de halve marathon (21%).
Frequente hardlopers lopen vaker het liefst een halve of hele marathon. De 42 kilometer van de marathon is slechts voor 3% van de hardlopers weggelegd, daarmee blijft het lopen van de marathon een hele bijzondere prestatie.
Een op de vijf Nederlandse hardlopers wil nog een keer New York City marathon lopen
Het lijstje met meest populaire Nederlandse marathons en hardloopwedstrijden wordt aangevoerd door de Dam tot Damloop te Amsterdam (18%). Daarna volgen de Zevenheuvelenloop in Nijmegen (13%) en de NN Rotterdam Marathon (12%). Ook wordt er door 30% van de hardlopers Nederlandse grens gekeken en zij zouden (nog) weleens een buitenlandse marathon willen lopen, waarbij de New York City marathon verreweg het meest populair is.
Vrijwel elke hardloper kampt met motivatieproblemen
Een meerderheid van de hardlopers kampt geregeld met motivatie problemen (70%). Bijna iedereen kan dan ook een goede reden noemen om een keer niet te gaan sporten. De meest genoemde serieuze reden is een blessure (50%) en slecht weer (47%). Ook gebruiken Nederlandse hardlopers vaak een smoesje om niet te gaan hardlopen (54%). Opvallende smoezen die genoemd worden "mijn trainingspak zit in de was" , "teveel gegeten" en "ik heb net mijn haar gewassen".
Een concreet doel voor ogen motiveert
De helft van de hardlopers heeft zich een concreet doel gesteld. Circa een kwart geeft aan kilo's te willen af vallen. Driekwart (73%) van de hardlopers geeft aan dat met een concreet doel voor ogen zij met meer discipline lopen. Drie op de tien hebben weleens hardgelopen voor een goed doel (30%), eenvijfde heeft zich als renner weleens laten sponsoren om geld op te halen voor een goed doel.
Your Miles Matter van NN helpt hardlopers met extra motivatie
Om hardlopers te helpen met extra motivatie introduceert NN het online hardloopplatform Your Miles Matter. Your Miles Matter (www.yourmilesmatter.nl) is een platform waarmee hardlopers zelf een (goed) doel kunnen bepalen voor een aantal te lopen kilometers en vrienden kunnen uitnodigen hen daarbij te ondersteunen. Het verschil wordt gemaakt door een concreet 'doel' te verbinden aan de kilometers hardlopen, en dat motiveert extra om te gaan en te blijven lopen. De beloning is het doel dat wordt ondersteund. Extra motivatie komt van Your Miles Matter zelf, want alle inspanningen worden beloond met leuke running gear en gadgets. Zo geeft NN lopers net dat beetje extra steun.