NOS experimenteert met nieuwe nieuwsplatformen voor jongeren
Verslag Immovator Cross Media Cafe
Ik ben fan
De afdeling Nieuwe Media van de NOS experimenteert voortdurend met nieuwe platforms en vormen van nieuwsvoorziening. Lara Ankersmit, hoofd van de afdeling, vertelde tijdens het Immovator Cross Media Cafe wat de omroep allemaal doet om jongeren te bereiken.
* Tag personen
[USEMAP]
Lara Ankersmit -
Foto: Mark Janssen
"De NOS is er voor iedereen, maar dan moet je wel iedereen kunnen bereiken. We onderzoeken welke doelgroepen via de nieuwe kanalen te vinden zijn," vertelt Ankersmit. In dit kader doet de NOS onderzoek naar de nieuwsbehoefte van jongeren. De aanname dat jongeren alleen maar kort nieuws
waarderen werd in het onderzoek van tafel geveegd. Zo bleek dat jongeren wel degelijk goed op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen, zich een mening vormen over wat er in de wereld gebeurt en getuige zijn of deelnemen aan nieuwswaardige gebeurtenissen, zoals sportevenementen of
persconferenties.
Experimenteren op Instagram
Maar hoe bereik je ze en in welke vorm giet je het nieuws? Om daar achter te komen experimenteert de NOS onder andere op Instagram. Ze publiceren filmpjes van 15 seconden met een voice-over en on-screen tekst, zodat de filmpjes ook zonder geluid te bekijken zijn. "We hebben nu 9.000 volgers en
gemiddeld 300 likes per post. Het is nog een pilot, we moeten kijken of het gaat werken."
Digitale newswall
Voor wie snel nieuws wil checken maakte de NOS een digitale newswall op nos.nl. "Dit sluit aan met wat we met NOS op 3 voor ogen hebben: bijblijven. Een kort overzicht van het nieuws dat je gezien moet hebben om te weten waar iedereen het over heeft." Ook aan de jongste doelgroep wordt
gedacht. De NOS heeft nu ook een app om jeugdnieuws op een andere manier te verpakken. Kinderen kunnen foto's opsturen, meedoen met de stelling van de dag en met hartjes nieuwsberichten favoriet maken. "Met de app bereiken we weer andere kinderen, dan via televisie (Jeugdjournaal)." De app
(alleen Android) is genomineerd voor de Kinder Media Awards 2015.
We worden overspoeld met nieuws en data. Er zijn ook steeds meer data beschikbaar over de nieuwsgebruikers en steeds meer kanalen om ze te bereiken of te triggeren. Hoe ga je daar als nieuwsorganisatie mee om en hoe bereik je je doelgroepen? Dit was het onderwerp van het Cross Media Cafe op 31
maart 2015 op het Mediapark in Hilversum.
Lees meer bij Immovator
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel