Consumenten pinnen vaker door publiekscampagne
Consumenten zijn door een grootschalige publiekscampagne vaker gaan betalen met de pinpas in winkels. Vooral de acties in de eerste jaren van de campagne, met de slogan "Klein bedrag? Pinnen mag!", zijn effectief geweest, zo blijkt uit DNB-onderzoek.
2% meer pinbetalingen door publiekscampagne
Banken en winkeliers hebben in 2007 gezamenlijk een grootschalige publiekscampagne opgezet om consumenten te stimuleren vaker met de pinpas te betalen. De campagne heeft volgens DNB-onderzoek geleid tot 2% additionele pinbetalingen, bovenop de al aanwezige trendmatige groei, zie grafiek 1.
Het gaat hierbij in totaal om 352 miljoen extra pinbetalingen gedurende de periode 2007 - 2013. Het effect van de campagne manifesteert zich pas duidelijk na vier jaar, wanneer acties niet alleen het gedrag van consumenten tijdens actieperioden beinvloeden, maar ook na afloop ervan.
Grafiek 1: Ontwikkeling pinbetalingen, 2005 - 2013
Ontwikkeling pinbetalingen
"Klein bedrag? Pinnen mag!"
De campagne bestaat uit verschillende acties en slogans. De acties onder het motto "Klein bedrag? Pinnen mag!" blijken het meest effectief te zijn geweest. Zij waren erop gericht om consumenten die grote aankopen al pinden te stimuleren om de pinpas ook te gebruiken voor hun kleine aankopen.
Aanvankelijk deden consumenten dit alleen gedurende de actieperiodes, maar na enkele jaren bleken zij ook na afloop van de acties vaker kleine bedragen te pinnen. De campagne heeft dus tot een permanente gedragsverandering geleid. Verder blijkt dat acties waaraan landelijk opererende
winkelketens meedoen tot meer pinbetalingen hebben geleid. Ook het clusteren van veel verschillende acties in een bepaalde periode heeft een significant positief effect op het pingedrag.
Na vijf jaar werd de campagneslogan " Klein bedrag? Pinnen mag!" vervangen, omdat de effectiviteit ervan volgens de campagnemakers leek uitgewerkt. Er zijn echter geen aanwijzingen gevonden dat nieuwe slogans, zoals "Pinnen? Ja, graag!" dat medio 2013 was gelanceerd, consumenten hebben
gestimuleerd om vaker met hun pinpas te betalen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de consumenten die open stonden voor verandering van hun betaalgedrag al bereikt waren in de beginjaren van de campagne. Consumenten die hun betaalgedrag toen nog niet hadden veranderd, bleken ook niet
ontvankelijk voor de daaropvolgende acties en slogans.
Maatschappelijke voordelen
Door de extra pinbetalingen hebben winkeliers en banken gedurende de campagneperiode kosten bespaard, omdat pinbetalingen in het algemeen goedkoper zijn dan contante betalingen. Consumenten profiteren hier ook van aangezien winkeliers en banken de kostenbesparingen doorberekenen in hun
prijzen. Pinnen verhoogt bovendien de veiligheid, omdat ondernemingen met weinig cash geld in de zaak een minder aantrekkelijk doelwit zijn voor overvallers.
Toekomstige acties richten op nieuwe toepassingsmogelijkheden
Voor campagnemakers kan het raadzaam zijn om bij toekomstige acties vooral consumenten aan te spreken die al gebruik maken van een bepaalde betaalmethode en hen te wijzen op nieuwe toepassingsmogelijkheden. Daarnaast blijkt het effectief te zijn om winkels en horecagelegenheden waar
consumenten frequent aankopen doen te betrekken bij de acties.