Eerste zeven Fuel Cell waterstof auto's Nederlandse wegen op

Linde Gas: `Infrastructuur zal snel verbeteren'

Waterstof auto

Auto's die op waterstof rijden. Met `zero emission'. Was het ooit de toekomstdroom van een visionair, sinds afgelopen week is het realiteit. De zeven voor Nederland eerste Fuel Cell-auto's rijden inmiddels rond. Alle van het merk Hyundai, de ix35 FCEV. Na de elektrische auto een nieuwe stap op weg naar de zo broodnodige schone mobiliteit. Tegen het eind van het jaar zullen er zo'n vijftig rondrijden.

Meer in de kijker

Jaco Reijerkerk van Linde Gas, een van de zeven nieuwe berijders van een waterstofauto: `Het is ongelooflijk boeiend dat het nu zover is dat het rijden op waterstof breder gaat worden uitgedragen. Niet alleen dankzij `voorbeeld'-overheden als Rijkswaterstaat en grote gemeenten, maar ook door de industriele gassenindustrie, het universitair onderwijs en zelfs een taxicentrale. Doel is, om met een gefaseerde aanpak samen met overheden en de industrie vanaf 2020 vele duizenden auto's op waterstof te laten rijden.'

Duurzaamheid

Op de Linde-auto hebben we op de portieren laten zetten: "Mijn enige uitstoot is....water!" `Dat is natuurlijk waar het om draait: geen uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en NOx meer', aldus Reijerkerk. Bij Linde Gas Benelux is zijn hoofdtaak de marktontwikkeling van Clean Energy-oplossingen, zoals waterstof en LNG voor mobiliteit, en 100% groene CO2 door biovergisting. `Auto's die elektrisch rijden met een brandstofcel hebben dan ook een groot voordeel op `gewone' elektrische auto's. Omdat de fuel cell de aandrijving of accu constant voedt, heb je geen grote, zware accu's nodig. Het opladen daarvan duurt niet alleen uren, maar ze geven de auto veel gewicht. Dat gaat ten koste van de actieradius. Bij een waterstofauto is die een kleine 600 kilometer. En een waterstofauto is in drie minuten volgetankt.' Bovendien is de energie-efficientie van motoren met een brandstofcel ongeveer tweemaal zo hoog als die van benzine- en dieselmotoren. Waterstof kan een grote bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot: zelfs tot bijna 100%. Tenminste, als waterstof emissievrij wordt geproduceerd, bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, dan wel duurzame biomassa of biogas. Linde biedt waterstofoplossingen over de hele keten: productie tot het vloeibaar maken, transport en opslag, ook bij tankstations.

Aanschafprijs

Reijerkerk: `Om het rijden op waterstof toegankelijk te maken voor het grote publiek zijn twee dingen cruciaal. Natuurlijk de prijs van de auto. Waar de prijs van de eerste losse modellen nog ruim anderhalve ton was, moet je op dit moment denken aan circa een derde daarvan. Dat komt omdat steeds meer merken kleine serietjes gaan maken, mede door subsidies van de EU.

Tanken

Tweede probleem zit hem op dit moment nog in het feit dat je in ons land nog slechts op twee plaatsen kunt tanken: in Rhoon en bij de autocampus in Helmond. `Al sinds 1982 heeft Linde in Duitsland ervaring met eigen waterstoftankstations. Inmiddels ontvouwt zich daar alleen al dit jaar een netwerk van vijftig tankstations om waterstof te tanken. En over acht jaar zijn het er acht keer zoveel,' zegt Reijerkerk. `In Nederland staan nu waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven in Eindhoven, Zwolle, Groningen, Delfzijl en Oude-Tonge.' Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zullen in 2020 in Nederland twintig 700 bar waterstoftankstations in gebruik zijn. Naar schatting zal de EU de komende zes jaar bijna EUR 18 mrd investeren in waterstoftechnologie.

Specificaties van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell

Lengte 4.410 mm

Breedte 1.820 mm

Hoogte 1.655 mm

Actieradius 594 km

Energieverbruik 0,95 kg H2/100 km

Topsnelheid 160 km/u

Acceleratie, 0-100 km/u 12,5 sec.

Vermogen van de brandstofcel 100 kW (136 pk)

Koppel van 300 Nm, direct beschikbaar

Energie-opslagsysteem Batterij, 24 kWh (lithium polymeer)

Brandstof Waterstof H2 (700 bar, 5,6 kg)

Tanken duurt 3 minuten

Emissie Water(damp) H2O