Viggo Waas verrast 600 leerlingen met een Schoolplein14
Kinderen uitgedaagd om met elkaar te spelen en te sporten Viggo Waas verrast 600 leerlingen met een Schoolplein14 van de Cruyff Foundation
Ambassadeur van de Johan Cruyff Foundation Viggo Waas verraste vanmorgen meer dan 600 basisschoolleerlingen met een schoolplein make-over. Het schoolplein van drie basisscholen in de wijk Bijvanck in de gemeentes Huizen en Blaricum werd in een razendsnel tempo omgetoverd tot een Schoolplein14. De make-over is het startsein van de landelijke Doekoe-actie, die de Johan Cruyff Foundation samen met de supermarktorganisatie Coop, Unilever en Arla Foods organiseert. 676 basisscholen in Nederland doen mee aan de Doekoe-actie.
De Doekoe-actie kent met de make-over in de wijk Bijvanck een goede start. De leerlingen van katholieke basisschool de Bijvanck, basisschool Bijvanck en basisschool De Levensboom waren ontzettend verrast met hun nieuwe Schoolplein14. Viggo Waas vertelt: "Het is ontzettend belangrijk dat kinderen lekker buiten kunnen spelen. Bijvoorbeeld op het schoolplein! De Johan Cruyff Foundation wil kinderen uitdagen en stimuleren om met elkaar te spelen en sporten. De Foundation doet dit onder andere met het project Schoolplein14: kleurrijke vlakken en lijnen waardoor kinderen lekker kunnen sporten en spelen." Het kleurrijke schoolplein van de basisscholen is nog niet af. De kinderen van groep acht mogen nu zelf ook echt een Schoolplein14 ontwerpen, dat binnenkort wordt gerealiseerd. Tijdens de Doekoe-actie winnen daarnaast nog tien andere scholen een Schoolplein14.
Sparen voor sport- en spelmaterialen
Tijdens de Doekoe-actie kunnen klanten van de in totaal 240 Coop-supermarkten in Nederland zeven weken sparen voor sport- en spelmaterialen voor scholen uit de buurt. Klanten ontvangen bij aankoop van geselecteerde producten van Arla Foods en Unilever Doekoe-munten, die ze kunnen doneren aan de deelnemende scholen. Hoe meer munten, hoe hoger het bedrag dat de scholen aan sport- en spelmaterialen mogen besteden. Jurjen Worp, Manager Marketing & Communicatie bij Coop: "Coop wil dicht bij zijn klanten staan. Met de Doekoe-actie tonen we onze betrokkenheid bij scholen in de omgeving van onze winkels en stimuleren we kinderen om meer te bewegen. Een prachtig doel!" In totaal doneren Coop en zijn partners ruim 200.000 euro ten behoeve van de Doekoe-actie.