Inbreng ondernemers en inwoners leidt tot aanpassingen; Ontwerp Ensc..
home
Het ontwerp voor de Enschedestraat tussen de Wolter ten Catestraat en Drienerstraat is na een aantal aanpassingen definitief vastgesteld. Vanuit de stad zijn verzoeken binnengekomen, en dit heeft geleid tot aanpassingen in het ontwerp. Aanpassingen zijn onder meer: het verplaatsen van bomen,
het toevoegen van meer parkeerplaatsen en strak geknipt groen in vakken en een betere verbinding tussen Bataafse Kamp en Prins Bernhardplantsoen. Dit ontwerp is uitgangspunt voor de aanbesteding.
Het college van B en W heeft op 6 januari 2015 het ontwerp voor de Enschedesestraat tussen de Wolter ten Catestraat en Drienerstraat voorlopig vastgesteld. Op verzoek van het college heeft toen overleg plaatsgevonden met de gemeenteraad, ondernemers en de stichting Centrummanagement Hengelo
(SCH). Dit heeft geleid tot het aangepaste ontwerp. Het merendeel van de reacties was zeer positief over het aangepaste ontwerp voor de Enschedesestraat.
Marcel Elferink, wethouder Binnenstad: `Ik ben erg blij met de positieve reacties. Het goede overleg met de ondernemers en SCH heeft absoluut bijgedragen aan het ontwerp en is zodoende ook bijdrage aan het aantrekkelijker maken van dit belangrijke stuk van de binnenstad.'
Aanpassingen in het ontwerp
De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
* Meer parkeerplaatsen. In het nieuwe ontwerp komen er 38. In het vorige ontwerp waren dit er 27. Op dit moment zijn er 42 parkeerplaatsen tussen de Beursstraat en Drienerstraat.
* Er liggen veel kabels en leidingen in de Enschedesestraat en niet alle bomen kunnen worden geplant. Tussen de Wolter ten Catestraat en de Beursstraat is een nieuwe plaats gevonden voor deze bomen.
* Voor de bomen tussen de Beursstraat - Drienerstraat is geen ruimte beschikbaar en deze bomen komen te vervallen.
* Er is laag groen toegevoegd in de vorm van blokgroen. Blokgroen is een kleinschalige groenvoorziening waarvan het groen jaarlijks strak geknipt wordt. De parkeervakken worden afgewisseld door plantvakken met blokgroen, dat ook in de winter groen blijft. Op deze manier is er meer groen
zichtbaar.
* De verbinding tussen het park Bataafse Kamp en het Prins Bernhardplantsoen is versterkt. Het voetpad aan de Bataafse Kamp-zijde is twee meter versmald zodat het groen van de Bataafse Kamp dichter bij de straat komt. Tussen de rijweg en het voetpad, dichter bij de rijweg, komt een
groenstrook waar de bomen komen. Op deze manier oogt de entree van de binnenstad, komend vanaf de Wolter ten Catestraat, een stuk groener. Er wordt een flinke oppervlakte groen toegevoegd aan deze entree, in de richting van het Prins Bernhardplantsoen.
* Het knooppunt Enschedesestraat - Drienerstraat is uitgewerkt als een herkenbaar, aantrekkelijk pleintje. Op het pleintje kunnen vanwege de kabels en leidingen geen bomen worden geplant. Om deze reden is een suggestie toegevoegd voor een herkenbaar verplaatsbaar (groen)element. Dit element
zou een rol kunnen spelen als verbindend element dat ook ergens anders in de binnenstad / het kernwinkelgebied toegepast kan worden. Hier is nog geen besluit over genomen, dit gaat in een later stadium plaatsvinden.
* Het park de Bataafse Kamp is geen onderdeel van dit project. Toch is het mogelijk om door wat aanpassingen aan de rand van het park, de belevenis van het park te verbeteren. Dit wordt gedaan door beide parkeerplaatsen die in het park liggen, af te schermen met een haag. Het daartussen
gelegen deel van het park niet. Dat blijft juist open. Dit zorgt voor een verrassende afwisseling op de plaats van de oversteek naar het Prins Bernhardplantsoen. Een paar toegevoegde bijzondere bomen die mooi bloeien versterken dit nog eens. Deze aanpassing kan vergeleken worden met het
Twentse coulissenlandschap.