Vermissing identiteitsbewijs voortaan melden bij gemeente
woensdag, 8 april 2015 Aangifte doen bij politie hoeft niet meer
Inwoners van de gemeente Uitgeest hoeven voor een verloren of gestolen identiteitsbewijs voortaan geen aangifte meer te doen bij de politie. Vanaf maandag 13 april 2015 kunnen zij daarvoor bij de gemeente een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen. En ze kunnen direct een nieuw
paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.
De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
Valse meldingen
Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------