iDEAL betalingen via smartphone winnen aan populariteit

Persbericht

iDEAL betalingen via smartphone winnen aan populariteit

Ede, 2 april 2015

In 2014 zijn in totaal 127,4 miljoen online aankopen gedaan. Gedurende het jaar waren er geen grote verschuivingen in de manier waarop deze online aankopen werden betaald, behalve bij aankopen via de smartphone. iDEAL blijft het meest gebruikte betaalmiddel. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 2100 (web)winkels in Nederland.

iDEAL blijft meest gebruikte betaalmethode online

Van de 127,4 miljoen online aankopen die in 2014 zijn gedaan, zijn er ruim 69 miljoen betaald met iDEAL (54%). Na iDEAL wordt de creditcard (11%) het meest gebruikt om online te winkelen. Bijna 14 miljoen aankopen worden afgerekend met dit betaalmiddel. De meeste aankopen betaalt de consument voorafgaand aan de levering van de bestelde producten of diensten (87%). Een klein deel van de aankopen wordt bij of na de levering van de producten of diensten betaald, voornamelijk met Acceptgiro (6%) of door middel van een pintransactie bij levering/afhalen (4%). Segmenten waar relatief veel achteraf wordt betaald zijn: kleding (vooral Acceptgiro met 21%) en (near)food (vooral pin bij levering/afhaal met 19%).

Gebruik iDEAL op smartphone in tweede helft 2014 hoger dan in het eerste half jaar

Voor het doen van hun online aankopen gebruiken Nederlanders veelal nog de traditionele devices: ruim drie op de vier aankopen via internet worden gedaan via een desktop of laptop. Toch wordt al 18% van de aankopen gedaan via een mobiel device, wat neerkomt op ruim 23 miljoen online aankopen. Het percentage mobiele aankopen dat consumenten met iDEAL betaalt ligt in het tweede half jaar hoger dan in de eerste helft van 2014, vooral bij aankopen op de smartphone. In het eerste half jaar werd een kwart van alle online aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend, in de tweede helft van 2014 is dit 31%. Hierdoor is iDEAL in de tweede helft van 2014 ook het meest gebruikte betaalmiddel bij aankopen via de smartphone. Dit in tegenstelling tot de eerste helft van 2014, toen de meeste aankopen (27%) op een smartphone nog met creditcard werden afgerekend. De Nederlandse consument winkelt het liefst binnenshuis met een smartphone of tablet. Van alle online aankopen via de tablet vindt 96% thuis plaats, via de smartphone is dit 76%.

Piet Mallekoote, algemeen directeur van iDEAL: “Het is goed te zien dat online aankopen op de smartphone steeds vaker met iDEAL worden afgerekend. Wij verwachten dat dit in 2015 verder toe zal nemen. Onderzoek laat zien dat de meeste mensen hun online aankopen bij voorkeur met iDEAL afrekenen en met iDEAL mobiel is dit ook op de smartphone heel gemakkelijk.”

Gemiddeld aankoopbedrag bij smartphone en tablet relatief laag

In vergelijking tot aankopen die worden gedaan met desktop of laptop, waar een aankoop gemiddeld €121,- bedraagt, ligt het gemiddelde aankoopbedrag voor aankopen via smartphone en tablet nog relatief laag. Wel liggen de gemiddelde online winkelmandjes voor aankopen via deze devices in het tweede half jaar hoger dan in het eerste half jaar. Was het gemiddelde aankoopbedrag via smartphone in het eerste halfjaar nog € 43,-, in de tweede helft van 2014 is dit € 50,-. Bij de tablet was dit in de eerste helft van 2014 € 77,- en in het tweede half jaar € 85,-. Dit lagere aankoopbedrag via de mobiele devices is deels te verklaren vanuit de segmenten waarin de aankopen plaatsvinden. 38% Van alle aankopen via mobiele devices zijn aankopen in de categorie media & entertainment. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en apps. Deze categorie kent in 2014 een gemiddeld bedrag per online aankoop van € 19,-, het laagste van alle segmenten. In segmenten waarin het gemiddeld bedrag van het online winkelmandje hoog ligt, zoals pakketreizen en verzekeringen, vinden aankopen minder vaak plaats via tablet en/of smartphone.

Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org: “De opmars van betalingen via de smartphone past goed in het volwassen worden van het online betaallandschap. In dit landschap wordt het steeds minder relevant hoe en waar consumenten willen betalen en mobiele betaaloplossingen dragen duidelijk bij aan de realisatie van omnichannel. Belangrijk daarbij is dat websites (nog meer) geschikt zijn voor mobiel gebruik.”

Voor meer informatie over de eCommerce Payment Monitor 2014 kunt u contact opnemen met Koen van Nijnatten, GfK (Koen.van.Nijnatten@gfk.com). Leden en business partners van Thuiswinkel.org kunnen de factsheet downloaden via ‘Mijn Account’.

EINDE PERSBERICHT

Opzet eCommerce Payment Monitor

De eCommerce Payment Monitor is gebaseerd op data uit de Thuiswinkel Markt Monitor. In dit onderzoek worden de online aankopen van Nederlandse consumenten in kaart gebracht middels continue consumentendatatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen.

Binnen de definitie van de thuiswinkelmarkt zijn persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage.

Online B2C aankopen van producten en diensten worden in het onderzoek meegenomen, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de fysieke winkel (online instore via een tablet of zuil). Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Thuiswinkel.org, iDEAL en GfK zijn kennispartners die deze eCommerce Payment Monitor gezamenlijk uitbrengen. De eCommerce Payment Monitor geeft nu voor het eerst inzicht in de marktaandelen van de verschillende betaalwijzen.

Over Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels. Daarnaast is Thuiswinkel.org de kennis-, informatie- en netwerkplek voor online winkels en partners.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, die overeengekomen zijn met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). Voor consumenten betekent dit dat de aangesloten leden zich houden aan alle relevante wet- en regelgeving voor verkoop op afstand.

Thuiswinkel.org heeft als doel door middel van haar activiteiten het vertrouwen in online verkoop te bevorderen. Door middel van congressen, workshops, kennissessies, onderzoeken, webinars, round tables en andere activiteiten draagt Thuiswinkel.org bij aan de professionalisering van de branche. De vereniging telt inmiddels zo’n 2200 leden en fungeert als spreekbuis voor de leden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Thuiswinkel.org participeert daarom als een van de initiatiefnemende partijen in Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.

Over iDEAL

iDEAL is een betaalmethode waarmee consumenten online aankopen snel en veilig kunnen afrekenen in de vertrouwde internetbankieromgeving van de eigen bank. Steeds meer banken bieden iDEAL mobiel aan via de mobiel bankieren app. Nu zijn dat ING, Knab, Rabobank en Triodos. Voor webwinkels is het voordeel dat een iDEAL-betaling gegarandeerd en niet storneerbaar is. Daarnaast is direct duidelijk of de betaling is gelukt zodat levering meteen kan plaatsvinden.

iDEAL is een merk van Currence, net als Acceptgiro. Als eigenaar van de collectieve, nationale betaalproducten verschaft Currence licenties en certificaten voor deze producten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer in Nederland. De missie van Currence is enerzijds het faciliteren van marktwerking en creëren van transparantie in het collectieve betalingsverkeer in Nederland; en anderzijds het behouden en verder ontwikkelen van de kwaliteit, veiligheid en efficiency van de collectieve betaalproducten.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie ga naar de website of volg GfK via Twitter