Hoe verloopt het gesprek met uw gemeente?


Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, zoals begeleiding, dagbesteding en beschermd wonen, kunnen sinds dit jaar terecht bij hun gemeente. Als iemand zich meldt, dan zal de gemeente onderzoek doen naar de persoonlijke situatie van de aanvrager en met hem/haar in gesprek gaan. Een
aantal clientenorganisaties is benieuwd naar de ervaringen van clienten met dit gesprek. Daarom start vandaag de digitale raadpleging Zorg naar gemeenten: het gesprek met uw gemeente. Via internet kan iedereen meedoen aan deze digitale raadpleging en zijn of haar ervaringen melden.

Het gesprek met de gemeente kan plaatsvinden door de wijziging van bestaande hulp, maar ook vanwege een nieuwe aanvraag.Tijdens het gesprek wordt de persoonlijke situatie in kaart gebracht. Waar is ondersteuning bij nodig en wat zouden oplossingen kunnen zijn?
BannerAVI HalfPage300x600
De gemeente kiest wie namens de gemeente het gesprek voert, bijvoorbeeld een ambtenaar, iemand van het welzijnswerk of een medewerker van een sociaal wijkteam. Hoe en waar het gesprek wordt gevoerd kan verschillen; in sommige situaties kiest de gemeente ervoor om bij de client thuis te komen,
in andere gevallen wordt de client uitgenodigd op een locatie van de gemeente of is het een telefonisch gesprek.

Wat willen de clientenorganisaties weten?
Clientenorganisaties willen onder andere weten of mensen op de hoogte zijn waar zij zich kunnen melden voor een gesprek met de gemeente. Maar ook of zij al een gesprek hebben gehad. En zo ja, op welke wijze zij zich daarop hebben voorbereid en hoe het gesprek is verlopen. Ook willen de
organisaties een beeld krijgen van de ervaringen met het aanvragen van individuele maatwerkvoorzieningen en het toekennen daarvan.

Melden van ervaringen
De raadpleging Zorg naar gemeenten: het gesprek met uw gemeente is bedoeld voor iedereen die met het gesprek te maken heeft. Clienten, maar ook mantelzorgers zijn van harte uitgenodigd om mee te doen.

> De vragenlijst kan hier worden ingevuld of klik op het plaatje. Invullen duurt ongeveer 10 minuten.

Ook mensen die geen internet hebben kunnen meedoen en telefonisch hun ervaringen melden: op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur op telefoonnummer 0900 235 67 80 (20 cent per gesprek). De raadpleging loopt van 2 april tot 4 mei.

Programma 'Aandacht voor iedereen'
De digitale raadpleging is onderdeel van het programma Aandacht voor iedereen (AVI). In het programma werken de volgende organisaties samen: Ieder(in), Koepel Wmo-raden, LPGGz, Mezzo, Oogvereniging, ouderenorganisaties PCOB, Unie KBO, NVOG en NOOM, Patientenfederatie NPCF, Per Saldo en
Zorgbelang Nederland. Het programma Aandacht voor iedereen wordt gefinancierd door het ministerie van VWS en afgestemd met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Meer informatie vindt u op: www.aandachtvooriedereen.nl

PDF Print [IMG]