Onderzoek mogelijkheden lokale Ombudsman
RSS
Persbericht, 1 april 2015
Het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem start een onderzoek naar de mogelijkheden van het instellen van een eigen Ombudsfunctie. Dit heeft het college deze week besloten. Het onderzoek is in mei/juni gereed. Er wordt ook gekeken of regionale samenwerking in deze mogelijk is.
Een lokale Ombudsman kan formele klachten over handelingen van de gemeente objectief onderzoeken en/of toetsen. Belangrijk daarbij is dat deze Ombudsman laagdrempelig te werk gaat. Het college van burgemeester en wethouders geeft met het onderzoek vervolg aan het coalitie-akkoord `Agenda voor
de Toekomst'. Hierin sprak het college de wens uit voor een lokale Ombudsman, toegespitst op het (veranderde) sociale domein. Ook bij de behandeling van het beleidsplan `Met Elkaar, Voor Elkaar' werd deze wens geuit.
Lokaal of regionaal
Bij het onderzoek bekijkt het college niet alleen de haalbaarheid van het instellen van een lokale Ombudsfunctie. Ook wil het college nagaan of hierin samenwerking mogelijk is met de andere Achterhoekse gemeenten. Daarbij kan gedacht worden aan een formele of operationele integratie van een
lokale Ombudsfunctie in meerdere gemeenten. Oftewel een regionale Ombudsfunctie. Enkele Achterhoekse gemeenten hebben eenzelfde wens of werken zelfs al met een lokale Ombudsman of -commissie.
Gemeenteraad beslist
Het onderzoek moet in mei/juni gereed zijn. Vervolgens zal de gemeenteraad voor 1 juli 2015 een definitief besluit moeten nemen, om eventueel op 1 januari 2016 van start te kunnen met een lokale Ombudsman. Het college ziet deze Ombudsfunctie in het verlengde van de andere mogelijkheden die de
gemeente heeft voor inwoners om klachten en vragen kenbaar te maken. Inwoners kunnen nu al telefonisch bij de gemeente terecht. Daarnaast is er op de website www.doetinchem.nl/metelkaarvoorelkaar een klachtenpunt ingericht.