Supermarktomzet maart groeit met 1,1%

De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg afgelopen maand 2,54 miljard euro, een stijging van 1,1% ten opzichte van maart 2014 (2,51 miljard euro). Het eerste kwartaal van 2015 groeide de supermarktomzet met 1,6% naar 8,33 miljard euro ten opzichte van 8,20 miljard het eerste kwartaal van 2014.

De belangrijkste oorzaak van deze toename is een stijging van 1,4% van de gemiddelde waarde per kassabon. Die komt het eerste kwartaal van dit jaar uit op 22,23 euro ten opzichte van 21,91 euro het eerste kwartaal van 2014.

Zondagomzet in 2014

In 2014 steeg de zondagomzet van Nederlandse supermarkten met 30% ten opzichte van een jaar eerder naar bijna 1,2 miljard euro. Ruim zes op de tien huishoudens doen per jaar gemiddeld 8 keer boodschappen op zondag. Per zondags supermarktbezoek werd er gemiddeld 20,05 euro besteed. 3,5% van de totale supermarktomzet werd dus op een zondag gerealiseerd.

Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Sinds 2008 is jaarlijks in elke fase van de gezingscyclus een stijging van het zondag omzetaandeel zichtbaar. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondagopening.

Regionaal zijn er grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van het land maken naar verhouding minder gebruik van de zondagopening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden. In alle regio's groeit het zondag-aandeel.

De groei van de zondagomzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan van een lager omzetaandeel van de avondverkopen (na 18.00 uur). Bovendien daalde in 2013 en 2014 het belang van de vrijdag en zaterdag. Deze dagen blijven vooralsnog wel de twee belangrijkste omzetdagen van de supermarkt.