Twente opent dependance in provinciehuis Zwolle

Bekendmaking tijdens minisymposium '20 jaar mobiliteit Regio Twente'

Regio Twente opent dit voorjaar een dependance in het provinciehuis in Zwolle. Dit sluit mooi aan bij de gedachte om meer zichtbaar te zijn, de provincie in Twente en Twente in Zwolle. Iets dat ook nog eens onderschreven wordt door een aanzienlijke toename van het aantal Twentse leden in Provinciale Staten. De bekendmaking valt samen met het minisymposium `20 jaar mobiliteit Regio Twente: samen veel bereikt!' dat morgen plaatsvindt. Daar zal teruggeblikt worden op twee decennia regionaal mobiliteitsbeleid (en -uitvoering). Per 1 januari 2015 zijn de wettelijke mobiliteitstaken overgedragen aan de provincie Overijssel.

Het minisymposium is georganiseerd ter markering van de overdracht van medewerkers en taken op het gebied van mobiliteit (openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur etc.) naar provincie Overijssel. Regio Twente en provincie Overijssel hebben als eerste stadsregio in Nederland de overdracht in goed overleg gerealiseerd. Een van de afspraken daarbij was dat de provincie een dependance zou openen in het Twentehuis, het kantoor waarin ook Regio Twente en Veiligheidsregio Twente, de samenwerkingsverbanden van de 14 Twentse gemeenten, zijn gevestigd.

Om de goede samenwerking verder te verstevigen is besloten dat Regio Twente nu ook een dependance opent in het provinciehuis. "Om de goede samenwerking te bestendigen is het niet alleen goed dat provincie Overijssel een dependance heeft geopend in ons Twentehuis, maar is het ook goed dat wij als Twente meer aanwezig zijn in het provinciehuis. Dat er zoveel Twentse statenleden in Provinciale Staten zijn gekozen bevestigt deze denklijn" - aldus Regiovoorzitter De Graaf. In Zwolle hangt, vooruitlopend op de opening van de dependance, de Twentse vlag al in top.

Tijdens het symposium wordt teruggeblikt op de twee decennia waarin Regio Twente als stadsregio een Brede Doeluitkering (BDU) kreeg voor het uitvoeren van verkeer- en vervoertaken. In die jaren is niet alleen in goede harmonie met de Twentse gemeenten uitvoering gegeven aan deze taak, maar is daarboven ook veel extra bereikt. Jaarlijks kon Regio Twente rekenen op een bedrag van gemiddeld EUR 40 mln. waarvan ca. 60% besteed werd aan de exploitatie van het openbaar vervoer. Daarnaast is in 20 jaar tijd ca.135 mln. aan extra rijkmiddelen binnen gehaald voor Twente.

Twente is trots op het bereikte, op de wijze waarop de overdracht vorm en inhoud heeft gekregen en gaat met vertrouwen de komende periode in, waarbij de provincie aan de lat staat voor verkeer en vervoer in Twente. Via de portefeuillehouders mobiliteit in de colleges van B&W blijven de gemeenten betrokken. Per 1 januari 2015 is dus een einde gekomen aan 20 jaar mobiliteit onder de vlag van Regio Twente. Vanaf mei 1995 heeft de Regio die mobiliteitstaak in Twente vervuld. Het ging hierbij om de verantwoordelijkheid voor onder meer openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur, goederenvervoer en bereikbaarheid.