YoungCapital lanceert solliciteren via WhatsApp
1 april 2015 - YoungCapital lanceert solliciteren via WhatsApp.
Nederlands grootste uitzender van jong talent maakt het sollicitatieproces hiermee sneller en effectiever. Met een laagdrempelig videobericht via WhatsApp kunnen kandidaten direct aan de recruiter laten zien hoe enthousiast ze zijn over een vacature. Dit verhoogt hun aannamekansen en versnelt het selectieproces. Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital: "Wij blijven de uitzendmarkt vernieuwen: eerst tilden we uitzenden naar de cloud, nu brengen we het naar de broekzak van onze doelgroep."
Via WhatsApp kunnen kandidaten heel eenvoudig met hun smartphone een video opnemen van zichzelf. Deze sturen ze vervolgens direct door naar de recruiter, via het mobiele nummer dat bij de online vacature vermeld staat. Vervolgens kan de recruiter direct besluiten of hij de kandidaat verder wil spreken, of dat hij de video doorappt naar een collega voor een andere vacature. "Op video kun je kwaliteiten overbrengen die je op papier niet kunt laten zien, bijvoorbeeld of je overtuigingskracht hebt of een klantvriendelijke uitstraling", zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. "Een videomotivatie is dan veel relevanter dan de traditionele sollicitatiebrief." YoungCapital zet solliciteren via WhatsApp in voor specifieke vacatures waar contact met klanten een belangrijke rol speelt, zoals in de verkoop, op de klantenservice of in de logistiek.
Innovatie en technologie als drijfveren
Het solliciteren via de populaire app is de meest recente innovatie van YoungCapital.* "Innovatie zit in ons DNA en technologie is onze kracht. We hebben altijd ingespeeld op ontwikkelingen als SEO, digitalisering, mobile usage en e-commerce", zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. "Door deze focus beschikken wij nu over een database met ruim 1 miljoen actuele profielen en krijgen we er 10.000 nieuwe inschrijvingen per week bij." Een andere innovatie is de YoungCapital App, waarmee jongeren realtime hun beschikbaarheid kunnen aangeven bij de recruiter. "We weten dus niet alleen wat ze kunnen, maar ook dat ze kunnen", aldus Kooistra. "Zo is het mogelijk uitzendkrachten binnen enkele uren bij bedrijven te plaatsen. Daarom staat deze app ook centraal in de marketingcampagne waar wij deze week mee starten."
'De uitzendmarkt schreeuwt om vernieuwing'
"De uitzendmarkt schreeuwt om vernieuwing", zegt Ineke Kooistra. "Er is behoefte aan een club die uitzenden anders aanpakt, dat blijkt wel uit onze resultaten." Nog geen vijftien jaar geleden werd het bedrijf opgericht door drie jonge ondernemers, onder de naam StudentenWerk. Hun eigenzinnige online benadering dwong de uitzendbranche om radicaal te digitaliseren. Het bedrijf groeide, veel sterker dan de rest van de uitzendbranche. In 2014 realiseerde YoungCapital een omzet van 100 miljoen euro, met 300 medewerkers van gemiddeld 27 jaar oud. Kooistra: "Wij werken niet alleen met de nieuwe generatie, wij zijn de nieuwe generatie." YoungCapital werd in 2014 door de Erasmus Universiteit en het ministerie van Economische Zaken gerekend tot de vier meest innovatieve bedrijven van Nederland.
Van StudentenWerk naar YoungCapital
YoungCapital is van oorsprong een studentenuitzender, maar zet tegenwoordig juist veel afgestudeerden en young professionals aan het werk. Daarom gaat het label StudentenWerk vanaf vandaag volledig over op de naam van het moederbedrijf. Met een grootscheepse marketingcampagne wil Kooistra dit jaar iedereen laten kennismaken met YoungCapital.
Over YoungCapital
YoungCapital brengt bedrijven in contact met het beste jonge talent. En snel ook. Jong talent is namelijk het kapitaal van elk bedrijf dat wil blijven vernieuwen. En die vernieuwing is keihard nodig, want alleen zo kunnen bedrijven bijblijven in de huidige, snel veranderende markt. Met 300 medewerkers en 25 vestigingen is YoungCapital marktleider van de recruitmentbranche voor de nieuwe generatie.