Primera klaar voor de toekomst

Het jaar 2014 heeft voor de winkelketen Primera goed uitgepakt. De keten heeft namelijk 13 nieuwe winkels geopend en zag een lichte stijging in haar identieke omzet. De ruim 465 winkels realiseerden gezamenlijk een omzet van ruim 640 mln.

Een opvallend resultaat aangezien de winkelketen te maken heeft met een aantal krimpende markten zoals tijdschriften en tabak. "In deze markten kunnen wij alleen nog maar groeien door marktaandeel te winnen. Dit doen wij nog steeds, maar verbreding is een absolute must en tegelijk ook een antwoord op wensen van onze klanten. Dit hebben wij in de afgelopen jaren gerealiseerd door verbreding van bestaande assortimenten en een toevoeging van nieuwe assortimenten. Innovatie staat hoog op de agenda, zo zijn er nu ook alweer diverse producten en diensten in testfase om dit jaar en in 2016 landelijk uit te gaan rollen.", aldus Gert van Doorn, Commercieel Directeur.

Verbreding van bestaande assortimenten

In de afgelopen jaren is het aantal boek- en kantoorwinkels afgenomen, waardoor er meer vraag naar een breder assortiment in de Primera winkels is ontstaan. Ten aanzien van het assortiment boeken richt Primera zich bijvoorbeeld op de "hardlopers en cadeautitels" terwijl de rest van het assortiment online aangeboden wordt. Om online extra onderscheidend te zijn, voegde de keten daar recent een volledig assortiment gepersonaliseerde boeken aan toe.

Toevoegen van nieuwe assortimenten

De toevoeging van cadeaukaarten is een voorbeeld van adequaat inspelen op consumenten behoeftes en inmiddels is Primera landelijk marktleider. Daarnaast is winkelketen Primera bezig met een landelijke uitrol van pakketpunten in al haar winkels om te profiteren van de groeiende internetmarkt. Andere voorbeelden zijn de toevoeging van e-sigaretten en zogenaamde prepaid tegoeden, waarmee aankopen op een game platform gedaan kunnen worden. Een oplossing voor consumenten die geen gebruik willen maken van creditcards. Dit jaar zal de keten tenslotte meer gaan inzetten op cadeauartikelen.

Vaste klanten waarderen

Dankzij alle innovaties kent de winkelketen inmiddels een veelzijdig aanbod. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een loyaliteitssysteem waarmee de keten direct kan communiceren met haar vaste klanten en hen van relevante informatie en aanbiedingen kan voorzien.

Combinatie voor de toekomst

"Omdat onze ondernemers dichtbij de klanten staan, zijn wij goed op de hoogte van veranderende behoeftes. De combinatie van het ondernemende karakter van onze mensen en een flexibele ICT infrastructuur stelt ons staat om hier snel op in te spelen", aldus Gert van Doorn, Commercieel Directeur. Met deze slagkracht verwacht de winkelketen de komende jaren door te groeien naar 500 winkels in Nederland, waarmee zij tot een van de grootste retailers van Nederland behoort.