Sinds 2007 niet zoveel gekantelde vrachtwagens op een dag


1 april 2015, 22:59

Vandaag is bekend geworden dat dinsdag nog op twee andere plaatsen op het hoofdwegennet vrachtwagens en aanhangers gekanteld zijn. Dat brengt de score van de lentestorm van dinsdag op totaal 25 gekantelde vrachtwagens en aanhangers.

Dat betekent dat er sinds 2007 niet zoveel vrachtwagens meer op een dag zijn gekanteld. Tijdens de storm van 18 januari 2007 kantelden er op het hoofdwegennet 30 vrachtwagens. De windstoten waren toen beduidend hoger. De orkaan van 25 januari 1990 spant nog steeds de kroon met 130 gekantelde
vrachtwagencombinaties, caravans en aanhangers. De situatie was dinsdag dus zeer uitzonderlijk.

Waarom zoveel gekantelde vrachtwagens?

De vrachtwagens hadden door de strakke en zeer vlagerige westenwind de wind op noord-zuidroutes (en vice versa) in de zij. De wind kreeg gemakkelijk vat op de voertuigen: ze werden vanaf de zijkant omgeduwd. De zwaarste windstoten traden op tijdens opklaringen. Als de zon schijnt denkt men dat
het wel meevalt, terwijl de situatie juist toen erg gevaarlijk was.

Vooral in oosten en noorden

Opmerkelijk was dat vooral de oostelijke helft aan de beurt was en de Randstad grotendeels gespaard bleef. De verklaring hiervoor is dat de vlaagfactor landinwaarts groter was. 'Het verschil tussen de doorstaande wind en de windstoten was verder het binnenland groter', aldus meteoroloog Jordi
Bloem van Meteo Group. Met andere woorden: vrachtwagens kregen in het oosten hardere tikken, met als gevolg dat ze hier gemakkelijker omver werden geblazen.

De weerstations van Deelen, Eindhoven en Marknesse zijn representatief voor Flevoland, Gelderland en Noord-Brabant. Juist daar kantelden veel vrachtwagens/aanhangers: 13 van de in totaal 25 landelijk. Zoals je ziet was het verschil tussen gemiddelde wind en windstoten in het oosten groot. De
wind in het westen was hard maar relatief constant, terwijl de wind in het oosten erg vlagerig was.

Foto: (c) VID