Gemeente versoepelt beleid voor reclame
De gemeente gaat haar reclamebeleid versoepelen. "Het huidige beleid is te rigide en versnipperd", aldus wethouder Joost van Keulen. "Wat niet in het huidige reclamebeleid is opgenomen, mag tot nu toe niet. Dat houdt nieuwe ontwikkelingen zoals LED-schermen tegen. Het nieuwe beleid wordt
flexibeler en speelt in op nieuwe ontwikkelingen."
Samen met ondernemers, de GCC, vergunningverleners en -handhavers, Marketing Groningen en bewoners heeft de gemeente uitgangspunten opgesteld voor nieuw, soepeler beleid dat ruimte biedt aan nieuwe ontwikkelingen. Een van deze uitgangspunten is dat er per gebied een set regels komt, zodat de
reclame beter past bij de omgeving. Ook krijgen ondernemers meer verantwoordelijkheid, zoals nu al gebeurt, als experiment, in de Zwanestraat.
Flexibel
Verder gaat de gemeente zich flexibel opstellen als het vervangen van oude reclame-uitingen een kwaliteitsverbetering oplevert. De regelgeving in het algemeen wordt eenvoudiger. En het nieuwe reclamebeleid moet ruimte bieden voor verder professionalisering van promotie in de openbare ruimte.
Meer in gesprek
De handhaving van de regels verandert ook. "Als we in het nieuwe beleid de teugels wat laten vieren, zoals we dat nu met het uitstallingenbeleid in de experimenteergebieden doen, dan betekent dat ook wat voor de handhaving. We gaan meer met de ondernemers in gesprek, maar op het gebied van
openbare orde, leefbaarheid en veiligheid blijven we handhaven," schrijven burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad.
In najaar klaar
De gemeente gaat deze uitgangspunten verder uitwerken tot nieuw reclamebeleid. Dat gebeurt wederom met de betrokkenen. Volgens planning is dit nieuwe beleid in het najaar klaar.
Gepubliceerd op: 01-04-2015 17.30 uur; Laatst gewijzigd op : 01-04-2015 17.35 uur