Nieuwsverhaal in een zin
NYT werkt aan 'one-sentence stories' voor de Apple Watch
Ik ben fan
Een longread op een smartwatch, zou dat werken? Waarschijnlijk niet. Ieder device vraagt om speciaal ontwikkelde content, om zo goed mogelijk aan te sluiten op de informatiebehoefte en beschikbare tijd van de gebruiker. The New York Times haakt hierop in en werkt aan 'one-sentence stories'
voor de Apple Watch.
Apple watch
Apple watch
Volgens Andrew Phelps, product manager bij The New York Times, kan een goed verhaal ook met slechts een zin verteld worden, maar vergt dat wel wat creativiteit. De zogenaamde 'one-sentence stories' gaan verder dan het tonen van headlines en bieden een meer persoonlijkere kijk op het nieuws. Ze
focussen op een onderdeel van het complete nieuwsverhaal, vertelt Phelps.
Experimenteren met manier van schrijven
De smartwatch, die vanaf 24 april in de Verenigde Staten verkrijgbaar is, kan maximaal zes regels tekst tonen. Aan die beperking wil de krant zich ook houden en een beleving creeren die zo makkelijk en snel is, dat scrollen niet nodig is. Volgens Phelps hoeft de lezer niet bang te zijn voor
zogenaamde `sms taal', maar is de beperkte ruimte wel een uitdaging en moet er geexperimenteerd worden met de nieuwe manier van schrijven die het horloge vereist.
De verhalen worden als 'card' aangeboden, waar de gebruiker doorheen kan bladeren. Sommige 'one-sentence stories' zullen verreikt worden met bijvoorbeeld fotomateriaal of korte lijstjes. Net als de andere apps van de krant, zal de watch-app ook push notificaties sturen bij bijzondere
gebeurtenissen. Zo krijg je breaking news direct tot je via je pols.
De 'one-sentence stories' zijn gratis beschikbaar en via de NYT Apple watch-app waarschijnlijk vanaf 24 april 2015 beschikbaar.
Lees meer bij journalism.co.uk
Lees ook
Nederlandse media werken hard aan apps voor wearables
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel