Samenwerkende partijen Almere Centrum op weg naar de Floriade
1 april 2015
Samenwerkende partijen Almere Centrum op weg naar de Floriade
[IMG]
De Floriade in 2022 biedt kansen voor heel Almere. Om ervoor te zorgen dat deze wereldtuinbouwtentoonstelling en Almere Centrum in aanloop naar de Floriade optimaal van elkaar kunnen profiteren, zetten de samenwerkende partijen in Almere Centrum zich gezamenlijk in om de concurrentiepositie,
aantrekkingskracht, belevingswaarde en het onderscheidende imago van Almere Centrum te versterken. Op maandag 30 maart ondertekenden de partijen hiervoor het convenant `Almere Centrum op weg naar de Floriade, de Floriade op weg naar Almere Centrum'.
Wethouder Henk Mulder ziet Almere Centrum en de Floriade als twee uitersten die elkaar mooi kunnen versterken: "We hebben in Almere de unieke situatie dat we een mondiaal evenement als de Floriade op loopafstand van het centrum kunnen organiseren. Zo wordt de Floriade een groene tegenpool van
het stedelijke centrum, maar wel op loopafstand. En dat schept bijzondere kansen. Vanuit een hoogwaardig winkelgebied dool je binnen een half uur in innovatieve groene en wonderlijke omgeving en andersom: na een dagje Floriade kun je nog heerlijk even een hapje eten op het Belfort."
Almere Centrum versterken en compleet maken
De convenantpartners richten zich, in samenwerking met de aanstaande Floriade-onderneming, op het versterken en compleet maken van Almere Centrum. Versterken gebeurt via De Loper: een driedimensionaal project waarbij in de openbare ruimte, op de gevels, in de etalages, winkels en (openbare)
gebouwen en bij Floriade Centraal ervaren wordt hoe divers, aantrekkelijk, lekker en spannend `verduurzamen' kan zijn. Almere Centrum wordt compleet door het Weerwater meer uitstraling en betekenis te geven en de Floriadewijk te ontwikkelen met functies die nu nog in Almere Centrum ontbreken;
wonen, werken, onderwijs, (toegepaste) wetenschap, recreatie en horeca in een groene campussetting. Daarnaast ligt de focus op het gezamenlijk profileren (marketing) en het aanspreken en aanwenden van lokale krachten. De Floriade wordt hierbij niet beperkt tot een eenmalig evenement gedurende
zes maanden in 2022, maar wordt tien jaar lang (2015-2025) van continue en blijvende betekenis voor de regio, de stad, de bewoners, de ondernemers en bezoekers.