Resultaten keukentafelgesprekken Hulp bij het Huishouden
In Dongen werden in de periode januari tot en met maart 2015 zogenaamde 'keukentafelgesprekken' gehouden met inwoners die hulp bij het huishouden op grond van de Wmo ontvangen. Doel van die gesprekken was te beoordelen of de inwoner wel of niet in aanmerking komt voor onders teuning vanuit de
gemeente op het gebied van het voeren en op orde houden van zijn of haar huishouden.
Aanleiding
Het college had in december jl. een nieuw besluit genomen over de hulp bij het huishouden voor inwoners met een beperking of chronische ziekte. Voor clienten waarbij de indicatie hulp bij het huishouden aanvankelijk doorliep na 1 januari 2015 gold een extra overgangsperiode. Tot 1 april 2015
ontvangen zij nu hulp bij het huishouden. Per 1 april 2015 eindigt deze overgangsperiode en in de tussenliggende periode voerde de gemeente met deze clienten alsnog 'keukentafelgesprekken'.
Doelgroepen
Er werden met 2 groepen klanten gesprekken gevoerd, namelijk:
* Inwoners die een doorlopende indicatie HbH 1 hebben, met een overgangsregeling tot 1 april 2015.
* Inwoners met een aflopende indicatie HbH 1 van meer dan 3 uur per week, eindigend per 1 januari 2015.
Doel
Na de gesprekken met alle 450 klanten moest duidelijk zijn;
* Wat de ondervonden beperking is waarvoor huishoudelijke hulp noodzakelijk is;
* Of er gebruikelijke zorg aanwezig is die de huishoudelijke taken (deels) kan overnemen;
* Of er algemene gebruikelijke voorzieningen beschikbaar zijn die kunnen bijdragen aan het oplossen van het ondervonden probleem;
* Of er aanspraak is op bijzondere bijstand voor de eerste 3 uren HbH1
* Of ondersteuning vanuit de Wmo noodzakelijk is en zo ja voor welke taken en voor hoeveel uren.
Werkwijze
De keukentafelgesprekken hadden plaats tussen inwoner en gemeente. Het ging om een persoonlijk gesprek, bij voorkeur middels een huisbezoek. Er werd zorgvuldig onderzoek gedaan, waarbij nadrukkelijk gekeken werd naar de eigen mogelijkheden van de inwoner en de mogelijkheden van zijn of haar
sociale omgeving. De bevindingen werden vastgelegd in gespreksverslagen.
Gelet op de omvang van het project werd voor het voeren van de keukentafelgesprekken een extern bureau (Tempo Team) ingeschakeld.
Resultaten
Inmiddels hebben alle 450 keukentafelgesprekken plaatsgevonden. Per week werden ruim 80 gesprekken ingepland. In de week van 16 maart vonden nog de laatste gesprekken plaats bij die mensen die hadden aangegeven niet eerder te kunnen dan wel waarbij de kinderen of andere mantelzorgers hadden
aangegeven daarbij aanwezig te willen zijn. Ongeveer 20 mensen hebben (telefonisch) aangegeven geen gesprek te willen. Globaal zijn dit de resultaten van de gesprekken:
* Bij ongeveer 25% van de clienten wordt een maatwerkvoorziening (hulp bij het huishouden boven 3 uur) geindiceerd.
* 25 % van de klanten doet een beroep op bijzondere bijstand;
* Er zijn nagenoeg geen bezwaarschriften naar aanleiding van de gesprekken en de daaruit genomen beschikkingen ingenomen.
* Mensen zijn tevreden over de gesprekken, ook wanneer ze niet in aanmerking komen voor de voorziening;
Nieuwe situatie
Nu per 1 april 2015, na afloop van de overgangsperiode en de gehouden keukentafelgesprekken, zijn we in de nieuwe situatie beland. Daarin is er sprake van 2 mogelijkheden:
* Ofwel de klant heeft naar aanleiding van de uitkomsten van het keukentafelgesprek nog steeds recht op ondersteuning vanuit de gemeente in de vorm van Hbh 1;
* Ofwel naar aanleiding van de uitkomsten van het keukentafelgesprek is er geen recht meer op ondersteuning vanuit de gemeente. Desbetreffende personen mogen uiteraard wel zelf contact opnemen met de zorgaanbieder om huishoudelijke hulp af te nemen en te regelen.