Regionaal belastingkantoor in Epe
Intensiever samenwerken in de regio is een van de bestuurlijke speerpunten van de gemeente Epe. Het verminderen van kosten en kwetsbaarheid en het versterken van de kwaliteit zijn belangrijke uitgangspunten. Wethouder Robert Scholten: "Het is goed nieuws dat we met de gemeenten Apeldoorn,
Lochem, Voorst en Zupthen gaan samenwerken op het gebied van belastingzaken. Uiteindelijk is dat beter en goedkoper voor onze inwoners." Het kantoor wordt in Epe gehuisvest.
De gemeentelijke organisatie van Epe maakt al geruime tijd de ontwikkeling door naar een organisatie die zich meer richt op de regierol en daarbij de uitvoering van taken meer overlaat aan inwoners en maatschappelijke partners. "Een regionaal belastingkantoor is daar een mooi voorbeeld van",
zegt wethouder Scholten. "Voor de bijna 300.000 inwoners komt er een loket voor vragen op het gebied van gemeentelijke belastingen, en de WOZ. Ook het voeren van een administratie en het werken met een belastingsysteem is efficienter."
Gevolgen voor inwoner
Dit jaar verandert er voor de inwoners nog niets. Vanaf 1 januari 2016 ontvangen de inwoners van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen de aanslag voor de gemeentebelastingen niet meer rechtstreeks van de gemeente, maar van het regionale belastingkantoor. "Tot die tijd is er
achter de schermen nog heel wat werk te verrichten, want dit regionale belastingkantoor moet nog opgebouwd worden in Epe. Denk aan een nieuwe naam en website, maar ook moeten werkplekken worden ingericht voor de ca. 60 medewerkers."
Carla Kats, gemeentesecretaris van Epe, is ook blij met deze regionale samenwerking en met de komst van het kantoor naar Epe: "De afgelopen jaren hebben we al stappen gezet door op belastinggebied samen te werken met Apeldoorn. Door nu met nog meer gemeentes samen te werken, wordt het nog
goedkoper. Een mooi voorbeeld van samenwerking in de regio dus, waarin de keuze niet altijd valt op de grootste gemeente."
Financieel voordeel
De samenwerking levert een structurele besparing op van EUR 1,95 miljoen per jaar. Hiervan komt EUR 159.000,- ten gunste van de gemeente Epe en ongeveer een kwart van dat bedrag komt uiteindelijk ten gunste van de inwoners via de tarieven riool- en afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.