Identiteitsbewijs verloren of gestolen? Melden bij de gemeente!
Gepubliceerd: 01-04-2015
Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U hoeft vanaf 13 april 2015 niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen.
Identiteitsbewijs verloren of gestolen?
In plaats daarvan vult u bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands
rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee. Meer informatie over het aanvragen van een nieuw document vindt u in producten en diensten.
Slachtoffer van een misdrijf?
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig om ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
Fraude streng aangepakt
Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de
gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude zal de gemeente u doorverwijzen naar de politie voor nader onderzoek.
ID vermissing
Folder_ID_vermissing.pdf
2.092 kB