Fast Lane voor auto’s met cosmetische schade bij Vermaire Haarlem


Klant kan zijn auto meteen weer meenemen

HAARLEM, 20150331 -- Een Fast Lane voor kleine ‘cosmetische’ schades, sinds deze maand is het realiteit bij Autoschade Service Vermaire in Haarlem. Dankzij de twee speciaal gebouwde ‘all-in-one’ cabines wordt de schade binnen no-time gerepareerd en kan de klant zijn auto straks meteen weer meenemen.

‘De schades aan auto’s veranderen, de wensen veranderen, dus wij vernieuwen en investeren in de toekomst’, vertelt directeur Dennis Petrus trots bij zijn gloednieuwe ‘all-in-one’ cabines. ‘Wat we hebben gedaan is het schadehersteltraject vanaf inname opsplitsen. Het reguliere traject blijft bestaan en is geoptimaliseerd, alleen gebruiken we dat nu voor de grotere schades aan bijvoorbeeld onderdelen of het chassis waarbij de auto van de ene naar de andere werkplek gaat, afhankelijk van wat er moet gebeuren.’

De ‘cosmetische’ schades plaatst het  autoschadeherstelbedrijf in Haarlem in het Fast Lane proces. Daarvoor gebruikt ASN Vermaire de gloednieuwe ‘all-in-one’ cabines waar auto’s worden hersteld van begin tot eind, op één werkplek.

Dennis Petrus: ‘In deze cabines hebben we een speciaal ontworpen luchtcirculatiesysteem en speciale middelen voor ‘On The Spot Repair’. Vroeger was het nog zo dat we bijvoorbeeld bij schade hele delen moesten overspuiten, maar tegenwoordig zijn de technieken zo verfijnd dat we slechts die ene plek met schade hoeven bij te werken. En dat met hetzelfde goede eindresultaat’.

Zo hangt er aan het plafond van de ‘all-in-one’ cabines een verplaatsbare infrarood stralingslamp die de warmte gericht stuurt naar die plek op de auto die moet drogen en gebruiken medewerkers speciale producten afgestemd op snelle reparaties. Ook is er een aparte mengruimte voor de verf, compleet met kleurenmeetcomputers.

Dennis Petrus: De doorlooptijd is bij deze schades veel sneller, het gemiddelde is anderhalf uur. En doordat de wachttijden eruit zijn gesneden gaat de auto erin met schade en komt de wagen er geheel hersteld eruit. De klant kan zijn auto na eindcontrole meteen weer meenemen. Het is eigenlijk een werkplaats binnen een werkplaats.’ 

25 auto’s extra
Ondanks dat de Fast Lane nog amper een maand draait, merken ze bij ASN Vermaire meteen het verschil. ‘We herstellen zo’n 20 tot 25 auto’s extra per week en dat zijn niet de enige voordelen die we merken. De nieuwste spuitcabine met infrarood warmtelamp is een investering, maar we constateren al dat we daardoor veel minder energie verbruiken. We hoeven immers niet meer een hele spuitcabine op droogtemperatuur te brengen en kunnen de warmte richten op de plek waar de schade zit’, zegt Petrus. 

‘En dat scheelt ook in verf, grondlak en andere materialen. Zo zorgen we voor een hoog tempo in schadeherstel, houden we de kosten laag en dragen we ook nog eens bij aan het milieu. En daar doen we straks nog weer een schepje bovenop, want we gaan binnenkort over op LED-verlichting in de gehele werkplaats.’

Volgende stap: huiskamer
Nu de werkplaats goed is ingericht om efficiënt schade te herstellen, wordt de volgende stap het aanpakken van de wachtruimte. ‘Eigenlijk hebben we die niet echt. Er staan een paar zitjes, maar ik wil daar iets moois van maken, een soort van huiskamergevoel creëren’, aldus Petrus.

‘Klanten moeten er zich op hun gemak voelen, de schade aan hun auto is immers al vervelend genoeg. Dat kost tijd, geld en dat leed willen we verzachten. Daarom richten we de huiskamer ook praktisch in met flexwerkplekken en wifi. Terwijl wij de schade aan de auto herstellen, kan de klant in onze huiskamer wat lezen of inloggen met zijn laptop en daar aan het werk gaan. Op deze manier verliest hij geen (werk)tijd met wachten en kan hij zijn tijd goed benutten.’