Unilever aan top in Oxfam Novib Behind the Brands Ranglijst
Unilever aan top in Oxfam Novib Behind the Brands Ranglijst
Grote voedselbedrijven verbeteren beleid maar traag in uitvoering
Den Haag, 31 maart. Unilever haalt Nestle in en neemt nu de eerste plaats in van de nieuwe Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst. Met de totaal score van 71 procent doet Unilever het beter dan de 69 procent die Nestle haalt. Acht van de 10 grootste voedselgiganten verbeterden hun totale score sinds de laatste jaar-update uit 2014. Alleen Danone en Coca Cola zijn er niet in geslaagd om hun totale score te verhogen, zo blijkt vandaag uit de nieuwe update van de Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst.
De 10 voedselgiganten maken duidelijk meer werk van maatschappelijke en milieuvraagstukken sinds de introductie van de Behind the Brands ranglijst in 2013. Het ambitieniveau varieert echter enorm. De verschillen tussen de koplopers en achterblijvers blijven te groot. In de afgelopen 2 jaar hebben de bedrijven hun beleid op papier aanzienlijk verbeterd maar zij hebben nog een lange weg te gaan als gaat om de praktische uitvoering van nieuw beleid, zo stelt het nieuwe Behind the Brands rapport Walking the Talk.
Het Britse ABF, eigenaar van o.m. Twinings, staat opnieuw onderaan, met slechts een totale score van 30 procent. De andere drie achterblijvers zijn Kellogg, Danone en General Mills. Zij zitten nog niet eens op de helft van Unilever's score van 71 procent. De Franse zuivelreus Danone stond in 2014 nog op een gedeelde zesde plaats, maar valt nu terug naar een met General Mills gedeelde achtste plaats. Danone heeft ook een bedenkelijk record: het bedrijf scoort maar 1 uit 10 punten op het thema steun aan boerinnen en landarbeidsters. Dat is de laagste score op de ranglijst. Zelfs achterblijvers als ABF en General Mills scoren beter op dit onderwerp.
"Unilever verdient een compliment. Na twee jaar van aanhoudende druk door honderdduizenden supporters van de Oxfam Novib Behind the Brands-campagne, beweegt een groot deel van de top10 zich nu in de juiste richting. Maar de echte uitdaging begint nu : het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebracht.. Alleen dan kunnen zij echte veranderingen voor miljoenen kleinschalige boeren en landarbeiders mogelijk maken. Het wordt hoog tijd dat de bedrijven de daad bij het woord voegen," zegt Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib.
"De positie van kleine boeren is het thema waar de bedrijven het laagst op scoren. Zes van de tien bedrijven doen het heel slecht op dit thema, en de meerderheid van de bedrijven sluit nog steeds de ogen voor de boeren in hun leveringsketen. Extreem weer komt steeds vaker voor en vernietigt het levensonderhoud van boeren overal ter wereld. Nu meer dan ooit dienen de bedrijven hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij moeten arbeiders en boeren in hun leveringsketens ondersteunen zodat zij de gevolgen van klimaatverandering aankunnen." zo stelt Van der Lee.
Oxfam Novib startte de Behind de Brands campagne in februari 2013. De campagne rangschikt de 10 grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun beleid op transparantie, vrouwen, landarbeiders, boeren, land, water en klimaatverandering. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestle, PepsiCo en Unilever.
" Behind the Brands gaat nu haar derde jaar in, en laat zien dat geen enkel bedrijf te groot is om de eisen van consumenten naast zich neer te leggen. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers, landbouwproducenten en handelaren. Ook zij zien nu in dat zij moeten veranderen als zij blijvend willen voldoen aan de eisen van de top 10." aldus Van der Lee.