Lentestorm hindert ook dinsdagavondspits
31 maart 2015, 14:48
De VID verwacht dat het verkeer tijdens de avondspits ook nog veel hinder zal ondervinden van de westerstorm die over ons land trekt. In het hele land moet het verkeer rekening houden met hinder. De VID raadt chauffeurs van lege vrachtwagens en autoa**s met aanhanger af de weg op te gaan.
Tijdens de avondspits trekken er enkele buien over het land die het spitsverkeer zullen hinderen. In combinatie met de harde wind levert dat gevaarlijke rij-omstandigheden op. Tijdens de buien nemen de windstoten nog in kracht toe.
Gevaar voor omwaaien blijft
De vrachtwagens die vandaag kantelde werden gegrepen door windstoten van +/- 80 a** 90 kilometer per uur. Tijdens de avondspits kan de wind bij buien lokaal opnieuw uitschieten tot boven de 100 kilometer per uur. Die kans is in het westen het grootst, ook na de avondspits. De kans op
ongelukken met vrachtwagens blijft dus erg aanwezig.
Verkeer ondervindt al de hele dag grote hinder van de storm. In totaal werden zeker 16 vrachtwagens gegrepen door de wind en waaide om. Met name op de A50 was het raak. Daar ging het tot zes (!) keer toe mis. Ook op andere noord <> zuidroutes (o.a. op A7, A27, A29, N31) waaiden vrachtwagens of
trailers om. De westenwind blaast de vrachtwagens hard in de zijkant, waarna ze kantelen.
Zes keer mis op de A50
Op de A50 tussen Kampen en Oss kantelde dinsdag maar liefst vijf vrachtwagens. De ongelukken gebeurde tussen 07.00 uur en 15.00 uur. Achtereenvolgens ging het mis bij Ramspolbrug (N50), Veghel, knooppunt Valburg, Vaassen, Ravenstein en Sint Oedenrode. Tot vijf keer toe werd de rijbaan helemaal
afgesloten voor een ongeval. Momenteel spelen er nog twee problemen op de A50: Bij Ravenstein is de weg nog dicht voor berging; bij Sint Oedenrode is een rijstrook dicht.
Nederland - Spanje
Naast eerder genoemde noord <> zuid-routes en hinder door het slechte weer wordt het aan het eind van de avondspits druk bij de Amsterdam Arena. Oranje voetbalt in een uitverkocht huis tegen Spanje.
Foto: (c) VID