Publicatie door ACODEV van een effectstudie over ontwikkelingseducat..


Datum: 30 maart 2015

De studie werd aangestuurd door de ngo's die deel uitmaken van de werkgroep onderwijs in ontwikkeling (GTED) van ACODEV. Deze werkgroep bestaat inmiddels 16 jaar en publiceert geregeld visiedocument en werkdocumenten.

Opzet van de studie

De studie moet duidelijk maken wat het belang is van ontwikkelingseducatie in de maatschappelijke verandering en is ook een documentaire bron over het effect van ontwikkelingseducatie in het actieve burgerschap.

In dit verband werd een vraaggesprek gevoerd met personen die met solidair wereldburgerschap bezig zijn. De studie is het werk van Lucile Gretry, een onafhankelijke onderzoekster die gekozen heeft, voor een kwalitatieve invalshoek met het levensverhaal als aanknopingspunt.

In het eerste hoofdstuk ligt het accent op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het engagement. Daarvoor beantwoordden de deelnemers de vraag: "Waar en hoe heeft vandaag de dag de beleving van solidair wereldburgerschap plaats?". Het tweede hoofdstuk verheldert de sleutelfactoren van en
de drijvende kracht achter het engagement van individuen in internationale solidariteitsacties: culturele factoren, actuele gebeurtenissen, jeugdbeweging, netwerken, gezinssituatie, bekendheid met het Zuiden. In het derde en laatste hoofdstuk komt de rol van ontwikkelingseducatie in het
engagement aan bod.

De studie wijst uit dat er wel degelijk een rol is weggelegd voor ontwikkelingseducatie en dat deze van essentieel belang is voor de verdere ontplooiing van het engagement. Doorgaans is het zo dat ontwikkelingseducatie op de weg komt van burgers die al doordrongen zijn van een aantal waarden
en begaan zijn met de ongelijkheid in de wereld. Voor dit engagement biedt Ontwikkelingseducatie een meervoudig draagvlak en wel door:

* kennisverwerving (thema's, wereldwijde uitdagingen en dwarsverbanden, plaatselijke realiteit in het Zuiden, de professionele ngo-sector, zelfkennis);
* een versterking van de waarden, het gemeenschapsgevoel, een gevoel van onrechtvaardigheid of nog de openheid van geest;
* een verandering van houding op professioneel of individueel niveau, dan wel op het vlak van het engagement;
* empowerment en de ontwikkeling van de vaardigheden die vereist zijn voor het engagement;
* de aansluiting bij een geengageerd milieu of de oprichting van een geengageerd sociaal netwerk.

Klik hierExterne link voor meer informatie over de analyses, conclusies en aanbevelingen die de studie bevat.