Grolsch innoveert met hightech bierleiding
Grolsch innoveert met hightech bierleiding
Zwarte Cross testcase voor de rest van Nederland en Europa
Nederland krijgt de allerlangste ondergrondse bierleiding ter wereld. De leiding wordt door Grolsch aangelegd tussen Enschede en Lichtenvoorde en wordt tegelijk gerealiseerd met de vernieuwing van de N18 door Rijkswaterstaat, die in 2018 klaar moet zijn. De hightech leiding is een innovatieve en duurzame manier om bier te transporteren, in dit geval van de brouwerij in Enschede naar het terrein van de Zwarte Cross. Op dit vierdaagse festival kwamen afgelopen jaar 185.000 bezoekers af.
Mobiliteit
Tijdens de Zwarte Cross rijdt Grolsch, hoofdsponsor van het evenement, ieder jaar met tientallen tankwagens om in de bierconsumptie te kunnen voorzien. Door de explosieve groei van het festival de afgelopen jaren moeten er steeds meer en vaker tankwagens rijden. Er is sprake van een complexe logistieke operatie, waarbij zelfs beveiliging wordt ingeschakeld om de lange konvooien veilig van Enschede naar Lichtenvoorde via de N18 te begeleiden.
Milieuvriendelijk
Vanuit doelstellingen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieuvriendelijkheid heeft Grolsch de afgelopen twee jaar de bierleiding bedacht en ontwikkeld. Volgens Directeur Verkoop Edwin Blom van Grolsch gaat het om een pilot. Op basis van het verwachte succes van deze pilot wordt bepaald of na 2018 ook leidingen naar andere grote horeca-afnemers in Nederland en Duitsland ondergronds worden aangelegd. Sowieso wordt aan de horeca-gelegenheden langs de N18 in Twente en de Achterhoek de kans geboden om een vertakking te krijgen aan de zogenoemde 'ZwarteCross-bierleiding'.
Smart Industry
Blom noemt de bierleiding in Overijssel een goed voorbeeld van Smart Industry, waarmee de regio Twente zich actief profileert. "In 2018 kunnen ze op de Zwarte Cross in de Achterhoek de bierleiding naar believen aan- en uitzetten. En kan exact de hoeveelheid bier worden afgenomen die nodig is, op de perfecte temperatuur.
Op 11 mei, tijdens de verjaardag van 400 jaar Grolsch, wordt het festivalprogramma voor de Zwarte Cross voor dit jaar bekendgemaakt. Onderdeel hierin is de realisatie van een Bottelarij op terrein in een van de grote tenten. Dan worden ook alle details van de pilot gepresenteerd. Algemeen Directeur Ronnie Degen van de Zwarte Cross: "We vinden het niet alleen een eer dat Grolsch juist ons festival uitkiest voor dit innovatieve pilotproject, maar hierdoor worden onze bezoekers nog sneller geholpen aan de bar en hoeven we geen terrein-ruimte meer vrij te maken voor de vrachtwagens van Grolsch. Al dat gedoe over de weg hebben we straks immers niet meer. Dat is op voorhand al een feestje waard!"
Ervaring
Grolsch heeft overigens al goede ervaringen opgedaan met het aanleggen van leidingen over een langere afstand. Bij de bouw van de nieuwe brouwerij in 2004 is er een zeven kilometer lange waterleiding aangelegd naar de oorspronkelijke waterbronnen in Noord-Enschede. Om ervoor te zorgen dat exact hetzelfde water dat in de oude brouwerij werd gebruikt, ook in de nieuwe Grolsche Bierbrouwerij gebruikt kon worden.
Het bedrijf de Twentse Weg- en Waterbouw (TWW) gespecialiseerd in cultuurtechnisch werk, grond-en sloopwerkzaamheden en weg- en waterbouwwerk start maandag 30 maart al met een aantal voorbereidende maatregelen langs de N18. "Dit is een droomproject. Het was heel moeilijk om lange tijd niets te mogen zeggen over deze geweldige opdracht. Komende week kunnen we eindelijk beginnen met allerlei voorbereidende maatregelen", aldus Karin Rog van commercie & communicatie TWW.
Hightech leiding
De hightech bierleiding overbrugt een afstand van zo'n 40 kilometer, van de brouwerij naar het festivalterrein. Het koelen van het bier in de leiding wordt door middel van restwarmte gedaan dat vrijkomt bij het brouwproces. Op het terrein van de brouwerij komen ondergrondse 'bronnen' waarin deze warmte wordt opgeslagen en met behulp van een pomp wordt dit gekoeld en afgegeven aan de leiding om deze te koelen. Een soortgelijk principe wordt ook in het Westland toegepast bij milieuvriendelijke woonwijken die gebruik maken van de restwarmte van kassen. Al eerder werd Grolsch door Rank-a-Brand uitgeroepen tot het meest duurzame bier van Nederland.
Europese subsidie
De investeringskosten bedragen zo'n 16 miljoen. Door handig gebruik te maken van de vernieuwing van de N18 worden de kosten getemperd. Bovendien krijgt het project overheidssubsidie in het kader van vernieuwende Europese infrastructuurprojecten om vervoersstromen over de weg te verminderen.