Samenwerking tussen regionale mediavoorzieningen staat centraal tijdens symposium in Limburg

Samenwerking tussen regionale mediavoorzieningen staat centraal tijdens symposium in Limburg

27 maart 2015

Op vrijdag 20 maart vond in Limburgse Weert een symposium plaats over de toekomst van de regionale media en journalistiek. Vraaggerichte samenwerking tussen diverse mediapartijen lijkt een oplossing voor het probleem.

Noodzaak tot veranderen

Het media-aanbod in de regio verschraalt; kranten zien hun oplage dalen en lokale en regionale omroepen kampen steeds vaker met dalende kijk- en luistercijfers. Vaak moet er flink bezuinigd worden omdat reclame-inkomsten dalen en subsidies gekort worden. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor het journalistieke aanbod, er zijn bijvoorbeeld steeds minder verslaggevers die tot in de haarvaten van een provincie kunnen opereren. Daarnaast hebben nieuwsaanbieders te maken met een samenleving die niet meer alleen via de traditionele kanalen nieuws vergaart. De noodzaak om te veranderen en vernieuwen is hoog. Dit constateerde de Raad voor Cultuur (commissie Brakman) dan ook in haar advies "De tijd staat open"

Overheidsbemoeienis

Hoewel provincies sinds 1 januari 2014 niet meer wettelijke verantwoordelijk zijn voor de regionale omroepen (en nooit verantwoordelijk zijn geweest voor commerciele kranten) zijn er momenteel diverse provincies die zich zorgen maken over de journalistiek in de regio. In bijvoorbeeld Friesland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg wordt onderzoek gedaan naar en geexperimenteerd met nieuwe samenwerkingsvormen tussen verschillende nieuwsaanbieders en met subsidieregelingen.

Maar een overheid die zich nadrukkelijk bemoeit met nieuwsvoorziening is volgens sommigen spannend terrein. Wat de bovengenoemde provincies hierin gelijk hebben is dat zij geen van allen als overheid een inhoudelijke rol aannemen maar uitsluitend faciliterend zijn. Sommige nieuwsaanbieders zijn niet geneigd uit zichzelf met elkaar om tafel te gaan zitten of samen te werken. In Noord-Brabant ondervonden ze dat je als overheid net het benodigde zetje kan geven om toch het gesprek aan te gaan. Koffie schenken helpt dan soms al een heleboel.

Voorbeelden uit Limburg

Limburg is een van de provincies die in deze problematiek een rol zag weggelegd voor het provinciaal bestuur en deelt de opgedane ervaring graag met anderen en organiseerde om die reden het symposium `Regionale mediacentra' in Weert. Volgens gedeputeerde Peter van Dijk "ronkt het in het medialandschap en zijn er extra impulsen nodig om media -en informatiebeleid beter te laten aansluiten op de behoefte van actieve burgers in een goed functionerende democratie. Vraaggerichte samenwerking tussen diverse mediapartijen lijkt een oplossing voor de geconstateerde problemen". De provincie Limburg probeert actief publiek private samenwerkingen te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen de Limburgse omroep L1 en het Dagblad De Limburger. Omdat het nieuws dat zij brengen vaak deels hetzelfde is verzorgen zij dit nu gezamenlijk op www.1limburg.nl. Door deze samenwerking wordt er op de redactie ruimte vrijgespeeld om bijvoorbeeld in te zetten op meer verdiepende journalistiek.

Ook heeft de provincie een subsidieregeling ingesteld die gericht is op het behoud van een onafhankelijk medialandschap in de provincie. Alle soorten media, dus ook commerciele, kunnen een beroep doen op de regeling. De provincie wil met het introduceren van deze regeling een verbindende rol spelen tussen publieke en private mediapartners in Limburg door hen met elkaar in contact te brengen.

U kunt hier het verslag van de hele middag lezen.

Zie het origineel.