"Maak gebruik van het stimuleringsfonds voor de regionale economie"

"Maak gebruik van het stimuleringsfonds voor de regionale economie"

27 maart 2015

De beschikbaar gestelde gelden via het Europees Fonds Strategische Investeringen (EFSI) moeten overheid en markt gaan verleiden tot innovatie en indienen van nieuwe projecten. Binnen drie jaar moet de EIB hiermee 315 miljard euro aan additionele investeringen in de Europese economie mobiliseren. Van Ballekom, vice-voorzitter EIB, vindt dat provincies vooral gebruik moeten gaan maken van dit stimuleringsfonds voor de regionale economie. "Voor advies kan men natuurlijk bij ons aankloppen".

Begin dit jaar ontvingen bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordigers van de provincies Pim van Ballekom, de vice-president van de Europese Investeringsbank (EIB), in het Huis van de Provincies. Onder leiding van IPO-bestuursvoorzitter Johan Remkes gingen aanwezigen in gesprek over de samenwerking met de EIB en de mogelijkheden van het plan Juncker in bijzonder. Het stimuleringsplan Juncker moet leiden tot zo'n 2,5% aan extra economische groei binnen de EU. Volgens Van Ballekom is ieder project met een goed businessplan kansrijk. "Dit betekent dat je duidelijk moet aangeven wat je met je investering wil bereiken, wie je commerciele partners zijn en wat de economische effecten zullen zijn. Wij willen graag helpen een goed businessplan op te zetten. Hiervoor zijn in het plan Juncker middelen gereserveerd. Als indiener van een project kun je hier gebruik van maken."

Dien uw projecten in

Van Ballekom wijst op de lijst met projecten die door de lidstaten is opgesteld, ter illustratie van de grote investeringsbehoefte in Europa. Deze lijst is echter geen garantie voor EFSI financiering, noch is het zo dat projecten die niet op de lijst staan, te laat zijn voor het EFSI. Dien uw projecten in, luidt dan ook de boodschap. "Wij zijn in discussie om de toelatingscriteria wat op te rekken zodat de drempel om goede projecten in te dienen nog verder wordt verlaagd." Infrastructurele projecten die niet onder de Trans-European Network for Transport (TEN-T) vallen, zijn bijvoorbeeld kansrijker dan voorheen volgens Van Ballekom. Hij wijst op het Rijnland-routeproject dat de verbinding tussen de A4 en de A44 moet realiseren. "Dit zou nu beoordeeld kunnen worden voor voorfinanciering en dat is goed nieuws. Provincies moeten daarom niet wachten met indienen van projecten totdat alle plannen rond Juncker helemaal rond zijn, dat doen anderen ook niet. We kunnen ook achteraf deze financiering volgens Juncker versneld rond krijgen mits het businessplan akkoord is."

Platform

Op de vraag of het nodig is om een soort platform in het leven te roepen om de drempel voor het indienen van plannen te verlagen is Van Ballekom niet overtuigd. "Ik begrijp dat het soms lastig is om met meerdere partijen een gezamenlijk plan in te dienen. Een regionaal plan waarbij een groep kleinere projecten bijvoorbeeld over meerdere jaren geaggregeerd ingediend worden. Meerjarige plannen hoeven geen drempel te zijn. Een (infrastructureel) investeringsprogramma dat gedurende vijf jaar bijvoorbeeld 30 miljoen per jaar aan investeringen vraagt is geen enkel probleem. Denk aan de renovatie van Rotterdam-Zuid waarover we voorbereidende gesprekken met de Gemeente Rotterdam hebben gehad. Dit is een interessant meerjarenplan dat uit meerdere projecten bestaat, met als doel de verbetering van woningbouw, onderwijs, sport en infrastructuur. Bij zo'n project monitoren wij de voortgang en controleren wij na vijf jaar of alles conform de afspraken in het plan is gerealiseerd. De EIB is daarin vrij flexibel en checkt ook op hoofdlijnen. Het indienen van meerjarenplannen zou dus geen belemmering moeten zijn."

Rotterdam-Zuid

Spanningsveld

De regelgeving binnen de provincie (of gemeente) kan soms het indienen van plannen in de weg staan. Van Ballekom: "Het is aan de provincie of gemeente zelf om dit op te lossen. Wij willen graag een akkoord hebben op de plannen van alle betrokkenen, bijvoorbeeld van provincie, Rijk en/of gemeenten. In Groningen werd enige tijd geleden het plan bedacht om een tramsysteem te realiseren binnen de gemeente Groningen. In principe zag het plan er goed uit en wij waren akkoord. De gemeenteraad heeft uiteindelijk tegen gestemd en dan houdt alles op. Er is altijd een spanningsveld tussen wat politiek wenselijk is en financieel haalbaar. Iedereen kan aanspraak maken op een investering als er sprake is van een daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de provincies en het financieel te realiseren is, ook in de toekomst. Investeringen die na doorrekening op termijn meer kosten dan opbrengen komen natuurlijk niet in aanmerking. Onze deur staat wijd open voor advies en vragen. Klop vrijblijvend bij ons aan, of in Amsterdam of in Brussel. Het geld is ook bedoeld als een investering in de regionale economie. EFSI is er om kansrijke projecten net dat duwtje in de rug te geven, door een deel van de risico's te garanderen en andere partijen voor langere looptijden aan te trekken. Maar we hebben binnen ons huidige arsenaal ook bestaande investeringsinstrumenten en technische adviesdiensten die wij in andere Europese provincies en regio's succesvol hebben ingezet. Ik roep dan ook op om van alle mogelijkheden gebruik te maken".

De EIB is gevestigd in Luxembourg, maar heeft ook een kantoor in Amsterdam.