Nieuwsmerken verstevigen bereik


De nationale titels van de Persgroep; AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool, bereiken meer lezers. Conclusie lijkt dat de manier waarop het nieuws geconsumeerd wordt, verschuift. Zo tonen cijfers aan dat de betaalde papieren krant in toenemende mate digitaal wordt gelezen. De koers van
meerdere en hybride abonnementen van de Persgroep is daarmee succesvol.

De Persgroep vergroot haar positie als marktleider in betaalde dagbladen. Het aantal lezers van Persgroep titels groeit al jaren en wordt door deze NOM cijfers bevestigd met een stijging van +3,6%. Dat is een opvallende trend in een verder dalende betaalde dagbladmarkt (-1,8%). De digitale
slag die de Volkskrant gemaakt heeft, resulteert in meer lezers. Hiermee doet de Volkskrant het buitengewoon goed en versterkt zijn positie als grootste kwaliteitskrant.

De stijgende lijn bij AD, Trouw en Het Parool wordt ook doorgezet. Het aantal lezers per dag:

Trouw: +8,1% 320.000
Het Parool: +3.8% naar 221.000
AD: + 0.3% naar bijna 1,5 miljoen
Volkskrant: +11% naar 860.000

De weekendmagazines van de Volkskrant en Het Parool bereiken meer lezers dan in 2013. Deze wekelijkse uitgaven worden gelezen door respectievelijk 778.000 en 204.000 mensen. Beide magazines scoren beter dan bij de vorige NOM-publicatie; Volkskrant Magazine +3% en PS van de Week +1,5%.

Onze nieuwe regionale nieuwsmerken hebben een uitdaging. Bereik lijkt daar enigszins onder druk te staan. De veranderingen die doorgevoerd gaan worden komende tijd, zowel in de krant als digitaal, zullen daar effect op moeten krijgen. Het gemiddelde bereik van de 7 regionale merken (Het
Eindhovens Dagblad, het Brabants Dagblad, de PZC, BN/De Stem, De Gelderlander, de Stentor en Twentsche Courant Tubantia) daalt 2%.