Digitale dienstverlening Bronckhorst scoort landelijk 11e plaats
Actueel
EY (Ernst & Young) voert jaarlijks een onderzoek (benchmark) uit naar de digitale dienstverlening van alle Nederlandse gemeenten. Doel van de Nederlandse overheid is dat inwoners steeds meer digitaal moeten kunnen regelen met de gemeente en andere overheden. Bronckhorst deed het in het
onderzoek van 2014 heel goed! Lees verder.
Landelijk kunnen mensen in 2014 63% van de producten volledig digitaal afnemen. Bronckhorst steeg in 2014 van een plek buiten de top 100 in 2013 naar de top 15 (11e plek, als enige gemeente van Gelderland). Er is onderzocht op volwassenheid van de digitale dienstverlening van de gemeente.
Wat is gedaan?
* Er is gekeken naar de mogelijkheid om producten digitaal te kunnen afnemen via de website (telde voor 60% mee)
* De werking van zoekmachine is onderzocht, stond het gewenste resultaat bij de eerste zoekresultaten? Voldoet de zoekmachine aan de webrichtlijnen? (telde voor 20% mee)
* Er zijn twee e-mails aan de gemeente gestuurd en gekeken binnen hoeveel werkdagen er gereageerd werd (telde voor 20% mee)
* Er zijn in het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) afspraken gemaakt over o.a. het gebruik van webrichtlijnen. Gekeken is of de afspraken uit het NUP zijn geimplementeerd (telde voor 10% mee)
Bronckhorst heeft op alle genoemde onderdelen goed gescoord. In 2014 is onder meer de zoekmachine sterk verbeterd (door toepassing van nieuwe technieken). Ook is het aantal producten dat digitaal kan worden aangevraagd uitgebreid (bijvoorbeeld met de aanvraag bijzondere bijstand) en zijn de
digitale afspraakmogelijkheden toegenomen (onder meer voor het aanvragen van bouwplan-en bestemmingsplan informatie). Invulling aan de afspraken van het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) geeft Bronckhorst door volgens het actieplan `Elektronische gemeente Bronckhorst' te werken waarbij
steeds een `bouwsteen' wordt opgeleverd.
Bijlage(n)
* EY-benchmark-digitale-dienstverlening-overheid-2014.pdfpdf(852,49 KB)