Cao VGZ en reorganisatie klantenadministratie
Cao VGZ en reorganisatie klantenadministratie
Geplaatst op 27 maart 2015
[IMG]
VGZ is een bedrijf dat steeds in beweging is. Momenteel bespreken we twee belangrijke onderwerpen waar ik de leden van De Unie uitgebreider over wil informeren.
Cao VGZ
De cao VGZ loopt af op 1 april 2015. We hebben te kort tijd om de cao VGZ voor die tijd uit te onderhandelen. Daarom is afgesproken de cao VGZ met 3 maanden te verlengen. Dit geeft tijd om tot nieuwe afspraken te komen. Dit jaar willen we de aanloop naar de onderhandelingen anders doen. VGZ
wil de medewerkers meer betrekken bij het overleg. De Unie is ook van mening dat cao onderhandelingen transparanter gemaakt kunnen worden, dit kan een positieve ontwikkeling zijn.
Voorafgaand aan de cao-onderhandelingen hebben we drie thema's uitgezocht die de komende jaren een belangrijk onderdeel zullen worden van het cao-overleg. Dit zijn:
1. Vitaliteit (denk hierbij aan: in balans zijn, gezondheid, bevlogenheid en betrokkenheid)
2. Inzetbaarheid (denk hierbij aan: kennis, vaardigheden en ontwikkeling, employability, flexibiliteit)
3. Wendbaarheid (denk hierbij aan: verandervermogen, focus op omgeving en klant, passende werkconcepten)
Deze drie thema's worden in een workshop besproken met de medewerkers. Bij alle workshops is tenminste iemand van de vakorganisaties aanwezig. Niet zozeer om mee te discussieren, maar vooral om het proces te begeleiden, erop toe te zien dat iedereen ruimte krijgt om zijn mening te uiten en dat
er een resultaat komt uit de workshop. De uitkomsten van de workshops zijn input voor de cao-onderhandelingen.
De Unie vindt het belangrijk dat leden ook gebruik maken van deze mogelijkheid om hun invloed uit te oefenen. Je kunt je nog tot 1 april 2015 opgeven voor een van de workshops. Dus als je een mening hebt over een van deze thema's, geef je dan op voor een workshop. Opgeven kan via de procedure
zoals beschreven op het intranet van VGZ.
De planning van de workshops is al volgt:
1. Workshop vitaliteit: woensdag 8 april van 11.00 uur tot 15.30 uur in Eindhoven
2. Workshop wendbaarheid: vrijdag 10 april van 11.00 uur tot 15.30 uur in Arnhem
3. Workshop inzetbaarheid: donderdag 16 april van 11.00 uur tot 15.30 uur in Gorinchem
4. Workshop leidinggevenden: maandag 13 april van 11.00 uur tot 15.30 uur in Arnhem
Afsluitende bijeenkomst voor alle deelnemers op donderdag 23 april van 14.00 uur tot 16.00 uur in Arnhem.
Als lid van De Unie houd je natuurlijk ook de mogelijkheid om via De Unie invloed uit te oefenen op je arbeidsvoorwaarden. Net als voorafgaande jaren stelt De Unie een voorstellenbrief op, in overleg met de leden. En wordt je op de hoogte gehouden van het verloop van de onderhandelingen. Als
lid stem jij over het eindresultaat van de onderhandelingen. Deze invloed blijft ongewijzigd.
Reorganisatie Klantenadministratie
De Unie is inmiddels geinformeerd over de voorgenomen reorganisatie bij Klantenadministratie. Het gaat hier om de eerste fase van een reorganisatie, de tweede fase zal Declaratie Services treffen. In de derde fase zullen de verschillende backoffices opgaan in een Generieke Backoffice. Het is
belangrijk dat het hier om een voorgenomen besluit gaat. De Ondernemingsraad moet nog advies uitbrengen. De voorgenomen reorganisatie kan nu nog niet uitgevoerd worden. Ook is het mogelijk dat door het advies van de Ondernemingsraad de werkgever zijn plan moet herschrijven.
De Unie heeft onmiddellijk contact opgenomen met de Ondernemingsraad. Wij hebben bepleit dat bij de behandeling van deze adviesaanvraag de Ondernemingsraad en de vakorganisaties goed samenwerken, De Unie heeft ook de expertise van de vakorganisatie aangeboden. Wij hebben
functiewaarderingsdeskundigen in dienst die een professionele, objectieve vergelijking kunnen maken tussen de oude en de nieuwe functies. Zij kunnen ook beoordelen of een functie nieuw of ingrijpend gewijzigd is of dat de functies eigenlijk weinig gewijzigd zijn. Bij licht gewijzigde functies
worden medewerkers direct geplaatst, zij hoeven niet te solliciteren. In deze voorgenomen reorganisatie vervallen de meeste functies en medewerkers kunnen solliciteren naar de nieuwe functie van Expert. Hierdoor dreigt een zeer groot deel van de medewerkers van de afdeling Klantenadministratie
zijn of haar baan te verliezen. De Unie onderhandelt ook bij andere zorgverzekeraars. De werkzaamheden zijn vergelijkbaar en de richting waarin de bedrijven zich ontwikkelen is ook vergelijkbaar. Andere Zorgverzekeraars zijn wel in staat hun ontwikkeling over een langere periode te spreiden
waardoor veel medewerkers in staat zijn om met hun afdeling mee te groeien naar de nieuwe functie. Dit wil De Unie ook graag realiseren voor de medewerkers bij VGZ. Maar dat kunnen wij niet alleen.
Op dinsdag 31 maart wordt De Unie nader geinformeerd over deze voorgenomen reorganisatie. We praten dan met Jeroen van der Loo. Ik hoop dat ik, na dit gesprek, de leden werkzaam bij Klantenadministratie meer informatie kan geven. Werk je bij Klantenadministratie en heb je te maken met deze
reorganisatie, neem dan even contact met mij op.
Mocht je vragen hebben over de onderhandelingen of je mening willen geven neem dan contact met me op. Je kunt mij bereiken per mail of bel (0345) 851 091
Inge de Vries
Belangenbehartiger
Informatie
Sectoren: Overheid Zorg en Welzijn