Imago klein bedrijf uitzonderlijk goed


Door Arjan Walinga , 27 maart 2015

Imago klein bedrijf uitzonderlijk goed

Kleine bouwers hebben uitstekende kansen hun klanten te benutten als tevreden ambassadeur. Zeven op de tien consumenten zijn beslist van plan de volgende keer met dezelfde aannemer in zee te gaan. Dagblad Cobouw publiceert vandaag over het onderzoek dat in opdracht van Bouwend Nederland is
uitgevoerd.

Het Amstelveense onderzoeksbureau TeamVier suggereert bouwbedrijven om - met toestemming van de klant - na afronding van een klus in de buurt te gaan folderen. In de geest van: "Wist u dat we recent bij uw buren een dakkapel hebben geplaatst?" Doel van de verspreiding van folders is om te
komen tot een verdere stimulans van de toch al bijzonder krachtige mond-tot-mondreclame.

Uit onderzoek in opdracht van Bouwend Nederland van TeamVier naar verbouwingen door kleine aannemers komen de bouwers naar voren als een beroepsgroep met een uitzonderlijk goed imago. "We vonden de verrassend hoge klanttevredenheid van 8,5. Dat hadden we niet verwacht", zegt directeur Remco
Frerichs van TeamVier. "In het onderzoek dat ons bureau al sinds 1994 verricht naar diverse bedrijfstakken, treffen we zelden zo'n hoge score aan."

Internet

Volgens Frerichs springt in zijn onderzoekresultaten behalve het hoge rapportcijfer vooral het belang van de mond-tot-mondreclame in het oog. "In veel branches is de orientatie afgelopen jaren sterk verschoven naar het internet. Ook de consumenten met bouwklussen gaan online, vooral als
bevestiging van hun keuzes. Maar de betekenis van mond-tot-mondreclame is vele malen belangrijker. De reden? Bij de keuze van een aannemer speelt de betrouwbaarheid een grote rol. Als familie, vrienden of bekenden goede ervaringen hebben, geeft dat meestal de doorslag."

Arjan Walinga van Bouwend Nederland: "Bedrijven die een verbouwing aannemen, zijn geen pennenverkopers. Bieden geen commodityaan, maar leveren toevoegde waarde. Je moet meedenken met het gezin. Waar kan straks de piano staan? De opdrachtgevers hebben doorgaans geen ervaring met verbouwen.
Zoiets doe je maar een of twee keer in je leven. Dat geeft onzekerheid bij de klant. Hij vraagt zich af of hij de verbouwing wel goed aanpakt. Daarom ook is de rol van de ambassadeurs van zo'n groot belang."