Evaluatie wijziging busdienstregeling
26 maart 2015
Evaluatie wijziging busdienstregeling
De gemeente Almere en Connexxion zijn bezig met een evaluatie van de wijzigingen die eind vorig jaar zijn ingevoerd in de busdienstregeling. Het college zal, op basis van de evaluatie en de gesprekken met Connexxion, besluiten of de dienstregeling opnieuw moet worden aangepast. Dit besluit
wordt naar verwachting half mei genomen.
De evaluatie gaat over de samenvoeging van lijn 1 (Almere Haven - Almere Buiten Stripheldenbuurt) en lijn 3 (Almere Haven - Almere Buiten Molenbuurt) tot een nieuwe hoogfrequente lijn 1 tussen Almere Haven en station Almere Buiten. Tussen station Almere Buiten en Stripheldenbuurt is lijn 11
geintroduceerd. In de evaluatie worden handtekeningenacties, klachten van de reizigers, de resultaten van de reizigersenquete, cijfers van Connexxion en reacties tijdens de inloopavond op 23 maart meegenomen.
Vaker overstappen
De nieuwe lijn 1 heeft een 'metro-achtige' benadering: in de spits iedere 5 minuten een bus. De bus rijdt dus vaker, maar een deel van de reizigers moet door de wijzigingen wel vaker overstappen of omreizen. Uit de registratie van Connexxion blijkt dat 6 tot 9 procent van de reizigers een
extra overstap maakt. In de beleving van reizigers is dit effect groter: 49 procent van de respondenten van de reizigersenquete zegt vaker over te moeten stappen, 54 procent zegt langer onderweg te zijn. 29 procent van de respondenten ervaart dat de bus vaker rijdt (49 procent ervaart dit
niet).
Drukker
In de nieuwe situatie kan Connexxion het materieel efficienter inzetten. Op lijn 11 wordt met standaard bussen gereden, de gelede bussen rijden op lijn 1. Ook deze verandering is niet onopgemerkt gebleven: 83 procent van de overstappers van de 1 op de 11 vindt het drukker in de bus. Het aantal
keer dat een bus echt vol zat en reizigers op een volgende bus moesten wachten, is ten opzichte van de oude situatie gelijk gebleven.
Overall blijkt uit de enquete dat 23 procent van respondenten ontevreden is over de wijzigingen. 21 procent is zeer ontevreden, 24 procent tevreden, 5 procent zeer tevreden en 26 procent oordeelt neutraal.
Inloopavond
Via de handtekeningenacties en op de inloopavond werden vooral opmerkingen gemaakt over:
* omrijden (extra tijd, extra geld bij reizen op saldo) of overstappen
* slechte aansluitingen bij overstappen
* Maxx Meerreizen niet geldig in streekbus
* onduidelijkheid wel/niet doorrijden van de bus op lijn 1 - 11
* te volle bussen