Wageningen mag verkeersstudie verder uitwerken


Op verzoek van gemeente Wageningen geeft Provincie Gelderland de gemeente een half jaar de tijd om de verkeersstudie over de bereikbaarheid van Wageningen af te ronden. De gemeente wil in nauw overleg met bewoners en ondernemers onderzoeken of het opwaarderen van de bestaande route over de
Mansholtlaan/Nijenoord Allee voldoende is om Wageningen ook na 2030 bereikbaar te houden. De reconstructie van deze wegen, aangevuld met flankerende maatregelen, moet gelijkwaardig zijn aan de aanleg van een nieuwe weg om de Wageningen Campus.



De bereikbaarheid van Wageningen is al langere tijd een belangrijk verkeersknelpunt in Gelderland. De verkeersgroei zal de komende jaren toenemen. Gedeputeerde Conny Bieze: "FoodValley is de banenmotor van toekomst. De economische ontwikkeling van de regio mag niet in gevaar komen door de
slechte bereikbaarheid van Wageningen".

Oplossingen

Uit onderzoek van provincie Gelderland blijkt dat er 2 oplossingen zijn voor het verkeersprobleem: het opwaarderen van de Mansholtlaan/Nijenoord Allee en een nieuwe weg om de Wageningen Campus. De gemeente heeft gevraagd om binnen een half jaar aan te tonen dat beide oplossingen gelijkwaardig
zijn qua verkeersafwikkeling, robuustheid en betrouwbaarheid. Hierbij zal de gemeente samen met belanghebbenden (waaronder de Wageningen UR en de W12) zoeken naar flankerende maatregelen die passen bij een groene en duurzame leef- en werkomgeving.



Wethouder Han ter Maat: "Aangezien de verkeersstudie aantoont dat beide varianten de knelpunten goed oplossen voor de gehele stad, heeft het college van B&W nadrukkelijk de voorkeur voor opwaardering van de bestaande infrastructuur. Zoals altijd zijn er voor- en tegenstanders, maar ik denk dat
iedereen er voorstander van is om de bereikbaarheid snel te verbeteren. De komende maanden gaan we gesprekken voeren met belanghebbenden. Het college wil in ieder geval tempo maken en hoopt op een constructieve samenwerking met de stad."

Verkeersstudie

Gemeente Wageningen heeft voorkeur voor het opwaarderen van de bestaande wegen. Onder andere omdat hiervoor politiek draagvlak is binnen de gemeenteraad en er budget is gereserveerd in het meerjaren investeringsprogramma. Het college van Gedeputeerde Staten wil de gemeente de ruimte geven om
de studie verder uit te werken en aantoonbaar te maken dat deze variant net zo robuust (betrouwbaar en verkeersafwikkelingscapaciteit) te maken is als de aanleg van een nieuwe weg rond de Wageningen Campus en voldoende draagvlak heeft bij bewoners, ondernemers en de universiteit. Vervolgens
zullen Provinciale Staten hierover een besluit moeten nemen in het kader van de Meerjaren Investeringsagenda Mobiliteit.



Reageer op dit artikel Laatst gewijzigd: 26 maart 2015