Cao KLM: schouder aan schouder voor de toekomst
Cao KLM: schouder aan schouder voor de toekomst
Geplaatst op 25 maart 2015
[IMG]
De Unie hoopt dat vrijdag a.s., tijdens het vervolg van het KLM cao-overleg, een weg zal worden gevonden om met alle partijen tot een akkoord te komen. Dat zal een bijzonder akkoord worden, omdat aan de leden van de bonden is gevraagd in te stemmen met een investering in de toekomst van KLM.
Iedere werknemersgroep zal daarbij een uitruil doen van arbeidsvoorwaarden of productiviteitsverbetering en KLM zal daarvoor tegenprestaties leveren. Gezamenlijk zullen werknemers dan tot 2020 ongeveer EUR300 miljoen investeren als bijdrage om de KLM in de lucht te houden.
Akkoord binnen handbereik
Op dit moment vinden er intensieve gesprekken plaats met de collega bonden voor cabinepersoneel en ook de vliegers. Een van de grondbonden heeft morgen een bijeenkomst met de leden. Doel is om te kijken of vrijdag a.s. voldoende draagvlak en mogelijkheden aanwezig zijn om een totaal
cao-akkoord te bereiken voor alle werknemersgroepen. De Unie is een groot voorstander van brede solidariteit in deze moeilijke tijden voor onze nationale luchtvaartmaatschappij. Voor De Unie en drie collega grondbonden is al duidelijk dat een akkoord a.s. vrijdag in principe maakbaar is.
Concurrentie
De KLM heeft te kampen met ernstige concurrentie in de markt. Vooral gesubsidieerde gulf carriers en low cost airlines hanteren tarieven, die de KLM met de huidige kostenstructuur steeds moeilijker kan matchen. Als geen maatregelen worden getroffen zal dit uiteindelijk leiden tot het schrappen
van lijnen en het stopzetten van investeringen binnen de maatschappij. De organisatie zal hierdoor krimpen, wat betekent dat werkgelegenheid zal verdwijnen. Joop Hofland, belangenbehartiger van De Unie: "Iedere maand komen er meer Airbussen en Boeings uit de fabriek rollen, dan de hele vloot
van KLM groot is. Dat geeft maar aan dat de problemen van de KLM bij ongewijzigd beleid steeds ernstiger zullen worden!"
Uitruilen
De arbeidsvoorwaarden en productiviteitsverbeteringen zullen niet worden ingeleverd, maar uitgeruild tegen werkzekerheid, een eenmalige uitkering of aandelen, een winstuitkering en een vrijwillige vertrekregeling. "Deze uitruil is niet uit blijdschap geboren, maar met alle werknemers samen
kunnen we een relevante bijdrage doen voor het voortbestaan van de KLM en het behoud van de werkgelegenheid. Ook dat is in het belang van de leden van De Unie!" aldus Joop Hofland.
Vragen?
Voor meer informatie over het bovenstaande kun je contact opnemen met Joop Hofland
Informatie
Sectoren: Dienstverlening
Geplaatst in: Actueel Nieuws